In Riga heeft Johan Kristoffersson zondag geschiedenis geschreven. De 28-jarige Zweed behaalde zijn vijfde opeenvolgende overwinning in het Wereldkampioenschap Rallycross. Daarmee kroonde hij zich tot de nieuwe Wereldkampioen met nog twee wedstrijden te rijden. Ook Volkswagen mag vieren, want PSRX Volkswagen Team Sweden stelde de titel veilig bij de teams, ondanks de opgave van Petter Solberg na een crash in de halve finale. Anton Marklund werd overigens Europees kampioen bij de Supercars.

Volkswagen Motorsport heeft na het plotse afscheid van het Wereldkampioenschap Rally eind 2016 niet lang moeten wachten op een nieuwe wereldtitel. De mannen van Sven Smeets droegen in belangrijke mate bij tot het succes van VW in World RX, want de Volkswagen Polo GTI van Petter Solberg en Johan Kristoffersson is een Polo R WRC uit 2014, waarmee Sébastien Ogier  en Jari-Matti Latvala het mooie weer maakten in het WRC. De transmissie en de ophanging werden aangepast aan de vereisten van rallycross, terwijl onder de motorkap een VW-krachtbron werd gemonteerd die eerder al in  het Amerikaans kampioenschap rallycross werd gebruikt.

2017 FIA World RX Rallycross Championship / Round 01 / Barcelona, Spain / March 30 – April 02, 2017 // Worldwide Copyright: PSRX Volkswagen

In Riga, waar Sébastien Loeb vorig jaar zijn eerste overwinning behaalde, was Topi Heikkinen zaterdag de snelste, maar zondag nam Kristoffersson de fakkel weer over. De VW-formatie Kristoffersson-Solberg leek opnieuw een goede kans te maken op de dubbel, tot het voor Solberg fout ging bij de start van de tweede halve finale. De Noor ging het duel aan met polehouder Loeb, maar hij werd te ver naar buiten gedwongen. De Polo ging veel te dwars en kwam daardoor voor de wagen van Janis Baumanis terug op de baan. Die ramde de VW Polo in de flank, waarna Petter Solberg naar het hospitaal werd afgevoerd voor een controle. De Noor bleek een gebroken sleutelbeen, enkele gebroken ribben en een blessure aan de rug te hebben opgelopen.

In die tweede halve finale konden Loeb, Baumanis en Nico Müller doorstoten naar de finale. Heikkinen, Kevin Hansen en Solberg werden uitgeschakeld. In de eerste halve finale had Johan Kristoffersson gedomineerd. Hij won afgetekend voor Mattias Ekström en Andreas Bakkerud, terwijl Timmy Hansen rondenlang de lokale held Reinis Nitis kon afhouden, ondanks een lekke band en een kapotte ophanging links achteraan.

Door het uitvallen van Petter Solberg kon Johan Kristoffersson de wereldtitel al veilig stellen in de finale. Dat deed hij met brio, want de Zweed stuurde zijn VW Polo GTI onbedreigd naar zijn vijfde overwinning op rij. Zijn zesde zege van dit seizoen. De Zweed realiseerde zijn kinderdroom door op zijn 28ste de wereldtitel in rallycross binnen te halen.

Johan Kristoffersson, portrait,
2017 FIA World RX Rallycross Championship / Round 10 / Riga, Latvia / September 15-17, 2017 // Worldwide Copyright: PSRX Volkswagen

“Ik ging als kind altijd mee met mijn vader Tommy, die actief was in het Europees kampioenschap rallycross,” vertelde Johan geëmotioneerd. “Sinds ik zelf rijd, gaat mijn vader, mijn spotter in de toren, altijd mee. We vormen een team. Toen Petter crashte, besefte ik plots dat de titel veroveren hier al mogelijk was. Dat had ik nooit gedacht, maar ik ben rustig gebleven. De auto was weer perfect, zoals het ganse seizoen. Dat is mede de verdienste van het team PSRX, het team van Petter en zijn vrouw Pernilla. We hebben dit seizoen heel open en constructief samengewerkt. Deze titel is teamwerk!”

Mattias Ekström werd uitstekend tweede. De Audi-rijder had geen moeite om toe te geven dat Kristoffersson dit seizoen een waardige opvolger is gebleken: “Ik ken Johan al van kindsbeen af. Ook mijn papa reed immers in het EK Rallycross. Deze titel heeft hij dik verdiend.”

De derde plaats ging naar Sébastien Loeb, die in Estland een prima wedstrijd reed. Na een mislukte start in de finale, sleepte hij nog een derde plaats uit de brand door vroeg de jokerlap te nemen. Andreas Bakkerud werd vierde, voor Janis Baumanis en Nico Müller.