Ook in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad stond er geen maat op de Zweed Johan Kristoffersson. De tweevoudige Wereldkampioen Rallycross sloot zijn recordjaar af met een 11de overwinning op 12 wedstrijden, zijn 9de overwinning op rij. Waanzinnige cijfers en dat beseft ook de Zweedse kampioen.

« Dit zijn ongelofelijk mooie cijfers waarvoor ik in de eerste plaats het team van Volkswagen Motorsport wil bedanken, net als Petter Solberg en zijn team. We hebben twee fantastische seizoenen gerealiseerd, » aldus een geëmotioneerde Kristoffersson na de finale.

De strijd voor de tweede plaats was ook erg spannend. Andreas Bakkerud leek zijn kopman bij EKS Audi, Mattias Ekström, nog te kunnen bedreigen, maar een foutje in de halve finale bleek er teveel aan voor de Noor. Bakkerud raakte aan hoge snelheid de vangrail en daardoor moest hij wat verder zijn Audi aan de kant zetten. Geen halve finale voor Bakkerud betekende dat Mattias Ekström vice-Wereldkampioen werd. En, die titel gaf de Zweed glans in de finale, waar hij Petter Solberg opzij zette in de start. Ekström kon aanpikken bij Kristoffersson en werd tweede, terwijl Solberg na het viriele duel in de chicane zijn Polo aan de kant moest zetten.

Mattias Ekström was tevreden met dit resultaat in Zuid-Afrika: « We kwamen naar Kaapstad om te winnen, maar dit seizoen heeft Johan Kristoffersson in elke wedstrijd een fractie meer snelheid en efficiëntie dan wij. Het was een schitterend seizoen en samen met Andreas Bakkerud hebben we knappe resultaten behaald. Twee en drie in het kampioenschap, daar mogen we trots op zijn. »

Sébastien Loeb, de enige dit dit seizoen Johan Kristoffersson kon verslaan, zette zijn Peugeot 208 op de derde podiumtrede. In de laatste race van het fabrieksteam van Peugeot, plaatsten de drie 208’s zich voor de grote finale. Kevin Hansen, de jongste van de Zweedse broers, eindigde op de vierde plaats achter de negenvoudige Wereldkampioen Rally, en Timmy Hansen moest opgeven na contact met de VW Polo van Petter Solberg.

Het Wereldkampioenschap Rallycross moet het in 2019 wel stellen zonder de fabrieksteams van Peugeot Sport en Audi Sport, al zijn we ervan overtuigd dat EKS Audi en Team Hansen wel actief zullen blijven in World RX. Het is wel de vraag hoe de overstap naar elektrische rallycross in 2021 haalbaar zal zijn zonder officiële teams. Hoe dan ook, World RX 2019 gaat op 5 en 6 april van start in Abu Dhabi. Op 11 en 12 mei komen de RX-toppers naar Francorchamps, waar de komende maanden een nieuwe rallycrossomloop gebouwd zal worden op de fameuze Raidillon. Heel wat om naar uit te kijken… (H. Van Opstal)