Meer dan 25.000 enthousiaste fans genoten dit weekend in Mettet, op circuit Jules Tacheny, van het grandioze spektakel dat de Belgische manche van het Wereldkampioenschap Rallycross te bieden had. Even leek Petter Solberg op weg naar de zege, maar uiteindelijk mocht zijn Zweedse teamgenoot Johan Kristoffersson de champagne ontkurken na een waanzinnige finale. Na drie opeenvolgende overwinningen van wereldkampioen Mattias Ekström, bewees Kristoffersson dat VW klaar is om de strijd aan te gaan met de fabriekspiloot van Audi.

De Belgische fans keken vooral uit naar de prestaties van onze landgenoten bij de Supercars. Een plaats in de finales zou een heuse stunt zijn, want het niveau van het Wereldkampioenschap Rallycross neemt elk jaar toe. François Duval had gekozen voor een Peugeot 208 van het Schotse team Albatec, maar deze wagen van 2016 bleek vermogen tekort te komen om vooraan mee te draaien. Duval eindigde op de 15de plaats na vier manches. Even leek de koprol van Kevin Hansen nog in de kaart t spelen van de lokale held, maar het uitvallen van die ene officiële Peugeot bleek niet voldoende.

Daarmee deed hij wel drie plaatsen beter dan Michaël De Keersmaecker, die met zijn Ford Fiesta dit seizoen alle manches wil afwerken van Euro RX. « Wanneer we de tijden analyseren, dan staan we op een logische plaats. Ik had gehoopt ergens vanaf de 14de plaats te finishen, » aldus De Keersmaecker.

Loeb deelt in de klappen

Bij de toppers deelde Sébastien Loeb in de halve finale in de klappen. Bij de start van zijn halve finale kreeg de Fransman een flinke duw van Kevin Eriksson, waardoor hij hard in de banden klapte. Een tweede startincident, nadat hij in de manches ook al in de muur werd geduwd… Loeb moest met een kokende motor van het gas en kon zich niet plaatsen voor de finale, net als Topi Heikkinen en Timo Scheider.

In de tweede halve finale zat Petter Solberg in de tang bij Ken Block en Mattias Ekström, terwijl Andreas  Bakkerud met een kanonstart de leiding nam. Block crashte in de chicane en schakelde zichzelf uit. Grönholm in Timerzyanov waren de twee andere uitvallers.

In de grote finale verzilverde Petter Solberg zijn startpositie op de eerste rij. De Noor nam de leiding voor Timmy Hansen, Johan Kristoffersson, Andreas Bakkerud, Kevin Eriksson en Mattias Ekström. In de tweede ronde maakte Solberg een klein foutje bij het opdraaien van de rechte lijn, waardoor Hansen met zijn Peugeot binnendoor langszij kwam. De Zweed remde de Noor uit, die in het tumult Bakkerud in het decor tikte.

Hansen leek op weg naar winst, maar door een lekke band in de slotronde, werd hij nog verrast door Johan Kristoffersson, die heel strak naar zijn eerste zege van het seizoen stuurde met de VW Polo RX, voor Hansen en Solberg. Met een vierde plaats behoudt Mattias Ekström wel de leiding in het kampioenschap.

« Onze strategie heeft gewerkt. De ingenieurs van VW Motorsport leren elke wedstrijd beter de finesses van rallycross kennen. We waren al heel snel, maar deze keer hebben we het ook afgemaakt in de finale. Alle details klopten. Het duel tussen Petter en Timmy deed de race in mijn voordeel kantelen, » genoot Kristoffersson.

« Zonder die lekke band in de laatste ronde had ik de finale zeker gewonnen, » vertelde een tevreden Timmy Hansen, die bewees dat er in de volgende races ook rekening gehouden moet worden met de Peugeots.

Halve finale voor De Ridder

In de nieuwe categorie RX2, de vroegere RX Lites, wordt gereden met silhouetten gebouwd op een buizenframe, voorzien van vierwielaandrijving, een sequentiële versnellingsbak en vooral aangedreven door een achterin gemonteerde tweeliter die ruim 300 pk lever. De RX2’s zijn allemaal identiek en worden geprepareerd door OMSE, het team van Andreas Eriksson.

In deze categorie kwam Ghislain de Mevius uiteindelijk niet aan de start, bij gebrek aan beschikbare wagen. Guillaume De Ridder heeft zich wel geëngageerd voor een volledig seizoen in RX2. De Brusselaar debuteerde sterk, want zaterdag reed hij een 4de tijd algemeen. De Ridder plaatste zich als 7de voor de halve finales, maar in zijn halve finale strandde Guillaume op de 4de plaats. « Ik ben heel tevreden. Ik wilde mijn snelheid tonen en bewijzen dat ik me staande kan houden in RX2, ondanks dat ik amper een dag getest heb in het Zweedse Höljes. Met het behalen van de halve finale was mijn doel bereikt. Ik stond aan de buitenkant op de startgrid en dan is het in deze categorie, met identieke wagens, erg moeilijk om een goede start te nemen, » vertelde Guillaume De Ridder.

De nevenklassen

In Super 1600 beseften Davy Van den Branden en Nick Vanalken als snel dat de lat in het Europees kampioenschap hoger ligt. Aan de top wordt gereden met 1600cc’s die meer dan 240 pk leveren, zodat onze landgenoten motorisch tekort kwamen en niet verder geraakten dan een 23ste en een 24ste plaats. De finale was trouwens erg spectaculair. Favoriet Ulrik Linnemann brak de transmissie bij de start, terwijl Artis Baumanis op weg leek naar de overwinning tot hij in de jokerlap in de fout ging. Baumanis ging over de kop en daardoor gaf hij de zege op een presenteerblaadje aan de Let Navickas. Leppihalme bekocht een aanval op de leidersplaats met een schuiver, zodat de Fin pas derde werd, achter de Est Ligur.

Bij de TouringCars kwamen twee Belgen met ambitie aan de start. Steve Volders, die gehinderd werd door motorstoringen, eindigde op een knappe 5de plaats in de grote finale. Normaal hadden we in die finale ook Danny De Beuckelaer in actie moeten zien, maar de piloot uit Rijkevorsel werd na zijn klinkende zege in de halve finale gediskwalificeerd wegens een klein duwtje aan de Noor Gundersen bij de start. In de finale stond er geen maat op Lars-Eivind Enerberg, de voormalige Europese kampioen in deze klasse die na 4 jaar met succes zijn comeback maakte.

In de SsangYong Rallycross Cup, een merkencup met tien identieke pick-ups, werden de manches en de finales op vrijdag en zaterdag afgewerkt. De zege ging naar de wagen van Garage Bossaerts, bestuurd door Vincent Verschueren, momenteel leider in het Belgisch rallykampioenschap.

 Foto’s Johan Hendrickx

Uitslag

Supercars

Finale: 1. Kristoffersson (SE-VW Polo); 2. Hansen (SE-Peugeot 208); 3. Solberg (N-VW Polo); 4. Ekström (SE-Audi S1); 5. Eriksson (SE-Ford Fiesta); 6. Bakkerud (N-Ford Focus)

Semi 1: 1. T. Hansen; 2. Kristoffersson; 3. Eriksson; 4. Heikkinen (FIN-Audi S1); 5. Scheider (DE-Ford Fiesta); 6. Loeb (F-Peugeot 208)

Semi 2: 1. Solberg; 2. Bakkerud; 3. Ekström; 4. Timerzyanov (RUS-Ford Focus); 5. Grönholm (FIN-Ford Fiesta); 6. Block (USA-Ford Focus)

DNQ: 13. R. Nitiss (LV-Audi S1); 14. Wilks (GB-VW Polo); 15. Duval (Peugeot 208); 16. Baumanis (LV-Ford Fiesta); 17. Dubourg (F-Peugeot 208); 18. De Keersmaecker (Ford Fiesta); 19. Kaczmarski (PL-Ford Fiesta); 20. Chicherit (F-Renault Clio); 21. K. Hansen (SE-Peugeot 208); 22. Demoustier (Peugeot 208); 23. Karai (HUN-Audi A1); 24. Csucsu (HUN-Kia Rio)

RX2

Finale: 1. Raymond (F); 2. Rooke (GB); 3. Whitten (USA); 4. Haug (N); 5. Olofsson (SE); 6. Nilsson (SE)

Semi 1: 1. Raymond; 2. Rooke; 3. Whitten; 4. Hirani (Ken); 5. Holmen (N); 6. Michalak (SE)

Semi 2: 1. Olofsson; 2. Haug; 3. Nilsson; 4. De Ridder; 5. Evjen (N); 6. Gryazin (LV)

DNQ: 13. Berggren (SE); 14. Hultgren (SE); 15. Bäckman (SE); 16. J. Bäckman (SE); 17. Syversen (SE)

Super 1600

Finale: 1. Navickas (LT-Skoda Fabia); 2. Ligur (EST-Skoda Fabia); 3. Leppihalme (FIN-Renault Twingo); 4. Shigaboutdinov (RUS-Renault Twingo); 5. Baumanis (LV-Skoda Fabia); 6. Linnemann (DK-Peugeot 208)

Semi 1: 1. Baumanis; 2. Leppihalme; 3. Shigaboutdinov; 4. Szabo (HUN-Skoda Fabia); 5. Susta (CZ-Skoda Fabia); 6. Spikis (LV-Renault Twingo)

Semi 2: 1. Linnemann; 2. Navickas; 3. Ligur; 4. Terpereau (F-Citroën C2); 5. Smetana (CZ-Ford Fiesta); 6. Veverka (CZ-Peugeot 208)

DNQ: 23. Van Den Branden (DS 3); 24. Vanalken (VW Polo)…

TouringCars

Finale: 1. Enerberg (N-Ford Fiesta); 2. Braten (N-Ford Fiesta); 3. Gehrman (SE-Ford Fiesta); 4. Stokke (N-Mazda RX8); 5. Volders (Ford Fiesta); 6. Kasse (NL-Ford Fiesta)

Semi 1: 1. Braten; 2. Volders; 3. Kasse; 4. Gundersen (N-Ford Fiesta); 5. Hontoir (Skoda Fabia); 6. De Beuckelaer (Volvo C30)

Semi 2: 1. Enerberg; 2. Gehrman; 3. Stokke; 4. Larsen (N-Skoda Fabia); 5. Nordgard (N-Ford Fiesta); 6. Brauten (N-Opel Corsa)