Indrukwekkend, dat is het enige woord waarmee we de huidige campagne van Johan Kristoffersson in World RX kunnen omschrijven. In het Franse Lohéac, waar 80,000 fans voor een kolkende sfeer zorgden, kwam de regerende wereldkampioen vanuit een verloren gewaande positie terug om in de allerlaatste bocht de leiding te nemen. De Zweed greep de overwinning toen Andreas Bakkerud een fractie te traag was in de jokerlap.

Het rallycrosscircuit in het Bretoense Lohéac is niet het spectaculairste, maar de snelheid ligt er bijzonder hoog en de verschillen blijven telkens uitermate klein. Ook deze keer. De eerste halve finale werd gedomineerd door Mattias Ekström, die nipt de regerende wereldkampioen kon verslaan. Timmy Hansen plaatste zich als derde, terwijl zijn broer Kevin na een viriele start net wat meters tekort kwam om zich te plaatsen, net als Chicherit en Grönholm.

In de tweede halve finale was het opnieuw een Audi die domineerde. Bizar, want uitgerekend op de dag dat Audi aankondigde zich niet langer te engageren in het Wereldkampioenschap Rallycross, plaatsten Bakkerud en Ekström de Audi’s op de eerste startrij van de finale. Achter Bakkerud plaatsten ook Solberg en Loeb zich voor de grote finale.

Met twee Audi’s op de eerste rij, leek het voor Johan Kristoffersson quasi onmogelijk om de finale te winnen, maar niets bleek minder waar. Terwijl het Audi-duo Bakkerud-Ekström vooraan kanontijden draaide, gingen de Volkswagen-rijders Solberg en Kristoffersson heel vroeg jokeren. In de allerlaatste ronde doken de drie koplopers, Bakkerud, Ekström en Timmy Hansen de joker in. Ze leken zegezeker, maar met een fenomenale slotronde verraste Johan Kristoffersson door alsnog de leiding te nemen in de laatste bocht. Bakkerud werd tweede en Petter Solberg voegde als derde in.

« Alles ging volgens plan op deze omloop die erg veel grip biedt, tot ik in de halve finale de start verloor van Mattias Ekström, » vertelde de kampioen. « Ik dook in de finale heel vroeg in de joker, maar ik wist dat het bijzonder close zou worden om Bakkerud te verslaan, want ik verloor toch een paar tienden achter Hansen in het peloton. In de laatste ronde heb ik alles gegeven en het bleek net genoeg om deze fantastische wedstrijd te winnen. »

Van Belgische zijde moest Michaël De Keersmaecker de strijd na Q2 staken in de Europese wedstrijd. De JDK-rijder had aangekondigd dat het zijn laatste wedstrijd zo worden, want hij wil zich voortaan concentreren op de sportcarrière van zijn dochter Juna-Jane in de paardensport. De finale in Euro RX werd gewonnen door het Franse supertalen Cyril Raymond, die met zijn Peugeot de finale domineerde voor de Audi van Szabo, die debuteerde met een Audi S1, en de Volkswagen van Anton Marklund. Reinis Nitiss, de leider in Euro RX, kon door mechanische problemen zijn kansen niet optimaal verdedigen in de finale.

In RX2 leek Guillaume De Ridder alles in handen te hebben om zijn achterstand te verkleinen op titelrivaal Oliver Eriksson. Onze landgenoot plaatste zich op de pole position voor de finale. Onze landgenoot nam een goede start, maar Henrik Krogstad twijfelde in bocht 3 niet om zijn bolide binnendoor te sturen, met een klein schouderduwtje. Krogstad, met 3 podiumplaatsen de rookie van het jaar, leek op weg naar de overwinning, maar bij het uitkomen van de joker ging hij rond. De leider spinde en daardoor was er wat verwarring achter hem. Oliver Eriksson, de leider in het kampioenschap, was in de voorlaatste ronde al voorbij De Ridder gegaan toen hij de joker nam. Eriksson liet de kans niet liggen om de overwinning veilig te stellen, voor Sami-Matti Trogen en Guillaume De Ridder.

Foto’s: Johan Hendrickx