Dit is de slogan waarmee organisator Nick Vanoverschelde, van de Verenigde Rittensporters, al het hele jaar uitpakt. Op de prijsuitreiking van de vorige editie van de Leeuwenrit, traditioneel gehouden begin maart, deed hij de gesprekken in de zaal stilvallen door aan te kondigen dat het « de laatste editie was geweest ». Maar de liefhebbers van oriëntatieritten werden onmiddellijk gerustgesteld toen hij aankondigde dat de Leeuwenrit een VAS Classic wedstrijd zou worden, een « Leeuwen-classic » dus…

De reden voor de overstap was duidelijk voor Vanoverschelde. « We zitten met redelijk wat rittensportwedstrijden en er komen er telkens nog wat bij, » oordeelde hij over het kampioenschap dat op dat moment 7 geplande wedstrijden met één schrapresultaat kende. Inderdaad de Sinterklaasnocturne en de Gapersrit stonden nieuw op de kalender. « De VAS Classic kent wat problemen. Er is dus nood aan meer Classic-wedstrijden. »

Opnieuw, inderdaad… want na het verdwijnen van de 6u van Leuven en de overgang van de Bryghia naar ‘Marathon’, keken we anno 2017 aan tegen een VAS Classic kampioenschap van slechts 4 wedstrijden. Maar Vanoverschelde mikte op een soort « kennismakingswedstrijd », om mensen aan te zetten eens een Classic te proberen. Daarom kondigde hij ook aan dat de wedstrijd niet erg ingewikkeld zou worden. « The easy way », werd de slogan!

Waaraan kunnen de deelnemers zich dan verwachten? Wie rittensport, en dan zeker recreatie, gewoon is, die moet rekenen op een aantal verschillen. De rit is iets langer dan een doorsnee rittensportwedstrijd. Voor de Leeuwenrit staan 173 km op het programma, verdeeld in 2 etappes van respectievelijk 83 km en 90 km. Verder ligt de gemiddelde snelheid iets hoger. Rittensport houdt zich aan 25 km/u maar voor deze Leeuwen-Classic wordt dat 30 km/u. En dan zijn er uiteraard de regelmatigheidstrajecten (RT’s). Een typisch gegeven voor Classics waarbij de deelnemers een vooropgesteld traject aan opgelegde gemiddelden moeten afleggen, in casu 33 km/u en 36 km/u. De navigatie, daar werd gekozen voor wat heet « gemakkelijke systemen ». Dat betekent bol-pijl situaties, « meest rechtdoorlopend » (de gekende MeRDe), die 5% van de wedstrijd zullen uitmaken. Verder is er de « gestileerde bol-pijl », waarbij de situatie in alle gevallen als een haakse tekening wordt voorgesteld. Die zal 95% van de overige bol-pijl uitmaken. De ingetekende lijn is dan weer een gegeven dat de rittensporters wel bekend is.

« Maar ook die zal eenvoudig zijn, » stelt Vanoverschelde de deelnemers gerust.

En last but not least zal een deel van het parcours overdag verreden worden! Voor sommigen een niet onmiskenbaar voordeel.

De vraag is dus, of de rittensporters zich zullen laten afschrikken door de Classic reglementering van deze Leeuwenrit, die met 5 edities stilaan een vaste waarde in het landschap werd. En het antwoord is… « Neen, niet echt!« 

Want op dit moment is de lijst met 67 inschrijvingen mooi gevuld en ontdekken we een mix van traditionele namen uit het rittensportkampioenschap en de VAS Classic: Sander en Paul Van den Wyngaert, Francky Meyfroot, de broers Vandoorn, de Hoirelbeke’s, Hugo Bruyneel en Lizette Brebels, Steven en Jos De Man, Peter Wellens, Leo en Inge Rackham, Eysermans en Poulmans, Guy en Olivier Dupont… Maar ook enkele namen die we normaal alleen maar zien in de Marathon of Regularity. Johan Gitsels en de Porsche 911, Philip en Aswin Pyck, om er maar een paar te noemen.

Concreet wordt de start gegeven om 16u in Deerlijk. De start – en aankomstplaats in Buurthuis ‘De Wieke’ blijft onveranderd. Deel 2 begint dan na een tussenstop in ‘De Zandvlooi’ te Kruishoutem. Omstreeks 22u30 worden de vroege vogels verwacht aan de finish.

Meer info: http://www.verenigderittensporters.net
Contact: Tieltse Automobielclub vzw – Nick Vanoverschelde – 0477/72 82 40