Het nieuws verspreidde zich gisteren als een lopend vuurtje. Van « Blijkbaar heeft Loeb verregaande contacten met Hyundai » ging het naar « Loeb bij Hyundai, het is zover… »

Het is dit mogelijk? Een echte scheiding, definitief, tussen Loeb en de PSA groep? Zal de negenvoudige wereldkampioen het in 2019 tegen « de zijnen » opnemen?

Het is niet zo eenvoudig. Halfweg vorig seizoen liet Sébastien Loeb weten dat hij zijn programma in het Wereldkampioenschap Rallycross met Peugeot wou aanvullen met enkele andere wedstrijden, onder andere in het WRC. Dat deed hij – met succes – in 2018. Zo werd zijn deelname aan de Dakar voorzien met een Peugeot 3008DKR. Tot de onverwachte terugtrekking van Peugeot uit het WRX.

Foto Red Bull Media

Ondertussen had de Fransman van Toyota een ander voorstel gekregen: enkele rally’s met een Yaris WRC en de Dakar met een officiële Toyota Hilux als teamgenoot van Nasser Al-Attiyah. Maar omdat hij toen nog dacht in 2019 Peugeot piloot te zijn weigerde hij.

Tweede verrassing van formaat: na de ondertekening van het contract tussen Ogier en Citroën vertrok Abu Dhabi. Logisch, het is geweten dat het partnership met de Emiraten niet te verenigen valt met de zeer waarschijnlijke komst van Red Bull in het zog van Ogier. En er kwam geen mirakel. Er was dus niet onmiddellijk geld beschikbaar voor een derde C3 WRC bij Citroën Racing… En dus geen plaats voor Loeb.

Foto Hyundai Motorsport

Zonder te vergeten dat Citroën Racing en hun nieuwe piloot misschien ook niet erg veel zin handden in wat er in 2018 gebeurde: enkele « voordelige » rally’s voor Loeb op het vlak van startpositie, wat een groot risico zou vormen omdat hij punten kan « afnemen » van de Citroën piloot die als titelkandidaat naar voren geschoven wordt. Toch één probleem minder te regelen als ze beiden niet onder dezelfde vlag rijden.

Loeb bij Sport dan? Waarom niet, maar voor een gedeeltelijk programma want de Elzasser wou geen volledig programma. Het zou een mooi verhaal geweest zijn.

En toen betrad Hyundai de arena, op zoek naar een piloot voor hun derde wagen. Ondanks zijn ontgoochelende prestaties in 2018 heeft Mikkelsen een contract voor een volledig programma. Sordo heeft klaarblijkelijk een aanbod gekregen voor 10 rally’s. Paddon voor de 4 andere? Dat zou licht uitvallen, de Nieuw-Zeelander hoopt op beter. Ostberg? Geen contract zegt de Noor zelf. Breen? Ook te licht. Waarom dan niet Loeb?

Uiteraard moet men zich afvragen of zijn komst, die op het eerste zich verrassend is, een goede zaak is voor de leider van de Hyundai clan, Thierry Neuville. Alles zal afhangen van de wedstrijden waarin Sébastien Loeb voor de Koreanen zou uitkomen en als hij indien nodig teamorders zou aanvaarden.

Twee toppiloten in dezelfde kleuren? Misschien. En heeft het seizoen 2019 nog meer verrassingen in petto?