Een race met verrassende plotwendingen, zo valt de 34e Rally Jean-Louis Dumont nog het best samen te vatten. Ondanks de dreigende wolken is het parcours, op enkele druppels na, volledig droog gebleven. En opnieuw bleek het door het Ecurie Hesbaye uitgestippelde tracé de ultieme scherprechter.

Enkele minuten voor de start sprak wedstrijddirecteur Jacques Ravet nog zijn bezorgheid uit over de gunstige weersomstanigheden. “In het algemeen zijn piloten veel voorzichtiger in regenweer.” Nu konden de 150 teams aan de start in de verschillende categorieën het volle pond geven, met stuurfouten en mechanische slijtage als voornaamste gevolgen. Op het droge parcours wisselden snelle stroken en trage, technische bochtencombinaties elkaar in sneltempo op, combinaties die het uiterste vergen van zowel remmen als transmissies. Aan het einde van de rit werden meer dan 40 wagens buitenspel gezet door falende mechaniek, op een totaal van 76 opgaves.

De race in D4

Vooraf werd vooral gespeculeerd op winst van Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer), maar dat was zonder Dame Fortuna gerekend. “In de eerste special is de turboslang losgekomen, waardoor we 50 seconden verloren”, aldus de snelle Vlaming, die in de vroege namiddag uit de wedstrijd stapte. Hetzelfde lot was ex-winnaar Patrick Diels (BMW 1 reeks) beschoren, die van bij de start in de steek gelaten werd door zijn motor. Voorin doken snel vier Mitsubishi’s op: die van Jos Pennartz, Marc Turrion, Steve Matterne en Jean-Fred Colignon. Turrion en Matterne bezetten al vlug de eerste twee posities, en hielden er een gelijkaardige, foutloze tred op na. Ook tussen Colignon en Pennartz was de kloof minimaal, tot de laatste een kleine steek liet vallen in de voorlaatste chrono. ‘We zijn tevreden van onze wedstrijd. Deze vierde plaats verstevigt onze positie in het kampioenschap’, aldus Pennartz. Colignon op zijn beurt was ook tevreden met de derde plaats, voor het tweede jaar op rij: ‘Ik ben meteen voluit gegaan aan het begin van de race, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het einde was lastiger, zeker omdat onze banden en onze remmen aan het einde van hun Latijn waren gekomen.’

Een plaats verderop viel de knappe vijfde stek op voor de Brit David Tinn en zijn performante Proton Satria. ‘Ik hinkte een eind achterop in de eerste lus. Jammer, want daarna kon ik het ritme van mijn tegenstanders perfect volgen.’ Mooie prestatie ook van de Subaru van Thomas Léger, die feilloos en efficiënt voor de dag kwam. Op de zevende plaats vinden we de eerste achterwielaandrijver, de BMW M3 van Bert Truyens. Tot slot verdient ook de 11e stek van de lokale Yannick Peigneur een vermelding, ondanks de kinderziektes waarmee zijn M3 duidelijk nog kampte.

Suspens in Divisie 1-2-3

Ook hier zorgde het deelnemersveld voor een spannend wedstrijdbegin, met onophoudelijk gebikkel tussen de drie Opel Astra’s van Manu Bouts, Julien Delleuse en Eddy Marique. Het Opel-onderonsje werd verstoord door de Ford Fiesta van Yannick Kalbusch, de Renaults van Jean-Michel Dumont, Kenny Herbillon en Frédéric Jamoulle, de trouwe Golf van Geoffrey Vecoven en de Citroën DS3 R3 van Michael Lottefier. En er werden geen cadeaus uitgedeeld… Jammer genoeg moesten Jean-Michel Dumont (cardanbreuk) en Eddy Marique (brandstoflek) vroegtijdig de strijd staken. Manu Bouts, die zijn comeback maakte aan het stuur van een performante voorwielaandrijver, streed verrassend mee op de voorposten, ondanks een kleine misser in de zogeheten ‘piège d’Oleye’. Julien Delleuse zat hem echter op de hielen, gevolgd door Vecoven. Delleuse moest op zijn beurt opgeven in de namiddag met een gebroken cardanas. Op twee proeven van het einde leek het podium min of meer vast te staan, hoewel de verschillen tussen een ontketende Manu Bouts, een foutloze Kenny Herbillon en een zelfzekere Geoffrey Vecoven speelbaar bleven. Tot de ultieme scherprechter van de rally, de lange special van Oleye, opnieuw een hoofdrol opeiste door de alternator van Vecoven uit te schakelen en Herbillon in de fout te dwingen…

Op die manier eindigde Fred Jamoulle, auteur van een discrete maar intelligente wedstrijd, plots achter de briljante Manu Bouts, zij het op een afstand van bijna 3 minuten. Achter de Clio van Jamoulle reed Yannick Kalbusch, winnaar van de klasse 3-9 met zijn Ford Fiesta, naar de derde podiumstek. Emmanuel Balthazar (Peugeot 309) streed de hele dag met een gebroken uitlaat, maar eindigde niettemin vierde, 11 seconden voor de Renault Clio van Eric en Armand Nandrin. Opmerkelijk was de zesde plaats voor de verdienstelijke BMW E21 van Loic Pirot, die zo de klasse 3-11 op zijn naam schreef. De categorie 2-5 kwam in handen van de snelle Laurent Secretin (Peugeot 106), terwijl de categorie 2-6 op het palmares van Mickael Kerf (Renault Clio) kwam te staan. De klasses 1-2, 3-8, en 2-4 gingen respectievelijk naar Bernard Mahy (BMW 320is ; 20e), Lionel Radoux (Peugeot 106 ; 21e) en Philippe Robyns (Suzuki Swift ; 32e).

Tot slot geven we nog mee dat de familie Dumont niet gespaard bleef van pech. Na vader Jean-Michel diende ook zoon Loïc Dumont er de brui aan te geven, omwille van problemen met de brandstoftoevoer. Een ontgoocheling, temeer daar de chrono’s van de kleinzoon van Jean-Louis Dumont zeker gezien mochten worden…

De Historics, entre absence et maîtrise

De historische categorie bleef, verrassend genoeg, relatief gespaard van mechanische pech. Er was wel de opgave van de zeer snelle Ford Escort van Hubert Deferm, maar uiteindelijk reden meer dan 75% van de ingeschreven teams over de eindmeet. In de categorie PH mochten we getuige zijn van een ware demonstratie van Jean-Marc Devillers, die zijn aan het begin van de wedstrijd opgebouwde voorsprong  nooit meer uit handen gaf. Ondanks een grote dosis grinta slaagde Michael America (Opel Kadett) er niet meer in om het gat van 25 seconden te dichten. De derde plaats ging naar de prachtige Datsun Violet van Benny Heymans.

In de categorie SR bezorgde de opgave van Deferm vrije baan aan de performante Opel Ascona van Francis Pesser. Hij sloot de 13e special af met een voorgift van bijna 2 min 30 sec op de Escort van Fuger en bijna 4 min 30 op de Opel van Deveux.

Het hele team van de Ecurie Hesbaye en de Hesbaye Motor Club maakt graag een nieuwe afspraak met u aan het begin van het volgende seizoen, om samen met hen de 50e editie van de Rally van Hannuit te vieren.

Alle info op https://www.facebook.com/criteriumjldumont, www.hesbayemotorclub.be/ en www.time-sportauto.be

Foto’s Jérôme Deskeuvre