Luc Maris won het eerste duel van Kristof Bex.

Het Belgisch kampioenschap rallycross ging van start op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen. Het kille weer en de lichte regen zorgden voor een erg gladde omloop, wat de ganse dag voor heel wat schuivers zorgde.

Bij de Supercars kampt het kampioenschap opnieuw aan bloedarmoede. Enkel Steve Volders schreef zich in met een Supercar, of beter een RX2. De 44 jarige coureur uit Nieuwerkerken wil dit seizoen immers deelnemen aan het Wereldkampioenschap RX2.

« Het Wereldkampioenschap met een Supercar is voor een privé-rijder onbetaalbaar. Zelfs het Europees kampioenschap. Omdat ik toch graag wil proeven van een internationale competitie en de categorie voor Touringcars is afgeschaft, heb ik een nieuwe RX2 gekocht bij OMSE. De wedstrijden van het Belgisch kampioenschap zijn ideaal om kilometers te maken en te testen met deze RX2, een 4×4 gebouwd op een buizenframe met 310 pk, » vertelde Steve Volders. « Ik maak me geen illusies. Het gaat heel hard in het RX2-kampioenschap. Ik spiegel me zeker niet aan Guillaume De Ridder, die het fantastisch heeft gedaan. Nee, ik wil me gewoon amuseren en ik hoop me te kunnen plaatsen voor de halve finales. En, met een slotwedstrijd in Zuid-Afrika, is er heel wat om naar uit te kijken. »

Steve Volders testte zijn nieuwe RX2.

De eerste kennismaking met de RX2 was in elk geval een uitdaging op het gladde circuit: « Zeker. De RX2 is erg nerveus. Niet evident om onder de knie te krijgen. Het voordeel is wel dat de wagens in RX2 identiek zijn. De motor, een 2,4 liter Duratec geprepareerd door Mountune, en versnellingsbak zijn verzegeld. Als er een probleem is, dan moeten die onderdelen voor herstelling of revisie terug naar OMSE gestuurd worden, » besloot de zaakvoerder van Hefo, die tijdens de reeksen samen met de SuperNationals reed, maar zijn finale helemaal alleen moest afwerken.

 

Maris feilloos

Bij die Supernationals was het startveld wel uitgedund ten opzichte van vorig jaar. Vooraan zagen we opnieuw een duel op het scherp van de snee tussen Kristof Bex, die vanaf de pole mocht starten, en Luc Maris, die zijn S40 al snel binnendoor naar de koppositie stuurde. Nadat Maris zich nog even liet verrassen, stuurde de titelverdediger zijn witte S40 slim binnendoor bij het uitkomen van de jokerronde. De eerste zege van het seizoen ging zo naar de titelverdediger, voor Kristof Bex, die geen liefhebber is van dit soort delicate omstandigheden. Nadat Stefanie Vanlingen in de slotfase met haar gloednieuwe BMW de strijd moest staken door elektrische problemen, ging de derde plaats naar Stefan Vaesen, die derde werd voor Ludo Hermans. Johnny Verkuringen moest de strijd in de finale ook vroegtijdig staken door een lekke band.

Kristof Bex startte vanaf de pole, maar hij werd nipt verslagen.

Lambers in het tumult

Bij de tweeliters begon Filip Wojtowicz aan zijn tweede sezoen met de Volvo C30 gehuurd bij Patrick Mertens. De 19-jarige Antwerpse Pool heeft na de karting en een jaartje Ford RST gekozen voor rallycross.« Ik wil rally ook wel eens proberen, maar dat is budgettair niet te vergelijken. Ik heb voor rallycross gekozen omdat ik wel hou van wat driftwerk op onverhard met een achterwielaandrijver. Ik zal dit jaar weer rijden met de Volvo die destijds gebouwd werd door Jos Sterkens, » vertelde de jongere, die op de achtste plaats strandde.

Terwijl de BMW van Vanhove rond gaat in de achtergrond, neemt Kurt Lambers de kopstart.

Nick Neyens wilde zijn knappe reeksen verzilveren vanaf de pole position, maar de Escort-rijder vond geen grip op de gladde startgrid. Martijn Vanhove zette zijn BMW langszij, maar in de eerste bocht ging het goed fout. Neyens zat tegen de muur gekneld, Vanhove ging dwars voor de Escort en knalde met zijn BMW in de muur. Kurt Lambers profiteerde van het tumult om vanaf de tweede rij de kopstart te nemen en hij zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. Robbe Goris werd mooi tweede, voor Pim Garvelink, de zoon van voormalig rallyrijder Dirk, die bij zijn debuut een verrassende podiumplaats scoorde met zijn Honda Civic.

 

Regenspecialist Van den Branden

In Super 1600 maakten we ons weer op voor een strijd tussen de vaste tenoren Dennis Remans, Davy Van den Branden, Marcel Snoeijers en titelverdediger Steve Otzer. Die laatste, vorig seizoen echt dominant in Super 1600, beleefde een erg moeilijke wedstrijd. De Saxo-rijder zette in de tweede reeks Van den Branden hardhandig opzij in de haarspeld.

Davy Van den Branden nam met een nieuwe motor makkelijk afstand van Steve Otzer.

In de finale reed Van den Branden weg van zijn concurrent van vorig jaar. Otzer, die kampte met remproblemen, hield de concurrentie op, waardoor de Waaslander uiteindelijk makkelijk won.

« Zo makkelijk was het niet, want het was constant zoeken naar tractie, » lachte Davy. « Ik ben wel heel blij met onze nieuwe motor, geprepareerd door Voss Motorsport. Via Ron Snoeck kwamen we bij Voss terecht en ik ben heel tevreden over hun werk. We hebben een 20-tal pk meer uit de 1.6 gehaald. De nieuwe motor was de investering waard. »

Yves Teelen stuurde zijn Peugeot naar de 2deplaats, voor Dennis Roumans, die bij het opgaan van de Duivelsberg een flinke duw kreeg van de Nederlander Snoeijers. Dennis Remans strandde op de 4deplaats.

 

Pauwels snelste Junior

De Junior CrossCars, voor jonge talenten van 12 tot 18 jaar, leverden een mooi spektakel. De Nederlander Kovac nam de leiding in de finale, maar zijn flamboyante dwarse rijstijl werd afgestraft bij het afkomen van de Duivelsberg. De leider schoof even in de grindbak. Daardoor konden Kobe Pauwels, de kartende zoon van Koen, en Rens van Pelt passeren. De twee leiders wisselden een paar keer van positie, maar uiteindelijk kon Kobe Pauwels binnendoor naar de overwinning sturen.

Kartcoureur Kobe Pauwels won de wedstrijd, maar door de punten gescoord in de reeksen trekt Rens van Pelt als leider in het BK naar het World RX in Spa.

Gijs Kovac showde zijn genereuze rijstijl, maar het kostte hem wel de zege.

De Juniors krijgen op 11 en 12 mei trouwens een mooi podium tijdens de World RX in Spa-Francorchamps. De nieuwe klasse met steun van de FIA zal onderdeel uitmaken van het hoofdprogramme en dus tussen de manches van de World Supercars rijden.

Hvo / Foto J. Hendrickx

Uitslag:

Junior XC: 1. Pauwels; 2. Vanpelt; 3. Kovac (NL); 4. Martens; 5. Ermens

XCross: 1. Stubbe; 2. Born; 3. Maraite; 4. Storme; 5. Larock; 6. Van Mol; 7. De Bruin (NL); 8 Van Vasselaer; 9. Van Nunspeet; 10. Versluys; 11. Verreck; 12. Joosen; 13. Lichtenberg

RST Cup: 1. Vermeulen; 2. Van Hoof (NL); 3. Jacobs; 4. Chalmet; 5. Van Ool (NL); 6. van Aken (NL); 7. Donkers (NL)

Super 1600: 1. Van den Branden (Citroën DS3); 2. Teelen (Peugeot 208); 3. Roumans (Ford Fiesta); 4. Remans (Ford Fiesta); 5. Barnhoorn (Citroën C2); 6. Snoeijers (NL-Renault Mégane); 7. Putzeys (Honda Civic); 8. Veltman (NL-Citroën C2); 9. Otzer (Citroën Saxo)

Supernational -2000: 1. Lambers (BMW M3); 2. Goris (Opel Corsa); 3. Garvelink (Honda Civic); 4. Kasse (NL-Ford Fiesta); 5. Neyens (Ford Escort); 6. Vanhove (BMW 1M); 7. Coninx (Seat Ibiza); 8. Wojtowicz (PL-Volvo C30); 9. Moonen (Opel Corsa); 10. Bastiansen (Renault Mégane); 11. Verheyen (BMW 1M); 12. Van Ratingen (Toyota Corolla); 13. Bammens (Peugeot 206); 14. Luts (Opel Astra); 15. Theunisse (NL-Toyota Yaris); 16. Kroon (NL-Opel Corsa); 17. Cools (Opel Corsa); 18. Slachmuylders (Honda Civic); 19. Stouten (Honda Civic); 20. Byloos (Vauxhall Nova); 21. De Jongh (Vauxhall Corsa); 22. Koens (Opel Corsa); 23. Vliers (Opel Corsa)

Supernational +2000: 1. Maris (Volvo S40); 2. Bex (Volvo S40); 3. Vaesen (BMW M3); 4. Hermans (Ford Escort); 5. Van Lingen (BMW M3); 6. Verkuringen (BMW M3); 7. Antonissen (BMW M3); 8. Kemps (BMW M3); 9. Van Thielen (Volvo S40); 10. Van de Perre (Volvo 242); 11. Meeusen (Mitsubishi Lancer)

Supercars: 1. S. Volders (RX2)