Iconisch is een term die zeker op de Mazda MX-5 van toepassing is, maar de vierde generatie van de meestverkochte roadster ooit moet toch wat aan charme inboeten. Dat is in ieder geval onze conclusive nadat we enkele honderden kilometers reden met de twee beschikbare versies, en met twee verschillende koetswerkvarianten. (Marc Lacroix)

Design : Volledig hertekend ; niets meer gemeen met de vorige generaties op de typische roadster kenmerken na : korte achterkant, lange motorkap, tweezitter, lage rijhoogte…

Interieur : De Roadster spirit blijft aanwezig, sober zonder overdreven verfijning.

Enkele gebreken : ergonomie voor verbetering vatbaar, stuur enkel in de hoogte regelbaar (horizontaal was nochtans zeer handig geweest), gebrek aan ruimte binnen (vooral voor de passagier ! Er zijn speciaal twee holtes voorzien voor de voeten maar dat volstaat amper…), lage daklijn (grote gestalten niet welkom), verplaatsbare bekerhouders (gelukkig!) op slechte plaatsen (zitten in de weg van de elleboog bij het schakelen) … We zijn beter gewend.

Echt zeer weinig opbergruimte ; zelfs geen handschoenenkastje voor de passagier of opbergvak in de deur.

Koffer : Beperkt volume maar normale inhoud voor een wagen van dit type, ondanks de hoge bodem

Soepel dak : Uitstekend systeem ; extreem eenvoudig in gebruik en ultra snel.

RF hard dak (Roof Fastback) : Kan rijdend uitgeklapt worden… tot 10 km/u, en dan nog… Spijtig.

Motoren :
1.5-131 pk : Goed, vooral in hoge toeren ; mooi geluid.
2.0-160 pk : Soepel  maar te weinig punch in hoge toeren.

Manuele versnellingsbak: korte pook, snel en precies: een genot.

Automatische bak : niet ideaal ; limiteert de 2-liter, zelfs met het sperdifferentieel waarover ons exemplaar beschikte. Moeilijk om echt plezier aan te beleven.

Gedrag : Dynamisch chassis, veilig en speels ; een echte roadster…

Générations

2013

 

2006

 

1998

 

1989

 

Meer Mazda video’s