De amper vijf jaar oude elegante Mazda is al aan zijn tweede restyling toe, die ingrijpender is dan op het eerste zich lijkt. Ditmaal wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het comfort voorop te stellen. Nadat hij al onze aandacht trok bij zijn lancering kregen we de kans om aan het stuur plaats te nemen. (Marc Lacroix)

PRIJS

Vanaf 31.590€ (zonder opties)

 

DESIGN

Eerste indruk, hij staat ons nog steeds evenveel aan. Zijn vloeiende lijn in coupé stijl oogt nog steeds dynamisch.

 

De laatste stijlupdates bezorgen hem nog meer klasse, iets waar de chroom omranding aan de grille en de koplampen ongetwijfeld toe bijdraagt.

 

Ook achteraan loopt er tussen de lichten een chroom balk.

 

INTERIEUR

Het dashboard werd hertekend en verfijnd, en wordt horizontaler met een minimum aan bedieningen en een verzorgde ergonomie. De bekleding is van goede kwaliteit en de uitrusting is zeer volledig.

 

Centraal op het dashboard bevindt zich nog steeds het multifunctioneel scherm : eenvoudig, efficiënt, te bedienen met de draaiknop op de centrale console die omgeven wordt door logische en intuïtieve bedieningen. Helaas is het geen touchscreen.

 

De afwerking is van een goed niveau en de sfeer aan boord is gezellig. De ruimte achterin is ook uitstekend.

 

Met 522 liter biedt de koffer een indrukwekkende laadcapaciteit die nog groter kan worden door het neerklappen van de achterzetels.

 

OP DE BAAN

De zitpositie van de bestuurder kan eenvoudig ingesteld worden dankzij de talrijke instellingen in het Leather Pack (3700€) waarmee ons exemplaar uitgerust is, en waarin voor de eerste keer verwarmde voorzetels terug te vinden zijn.

 

Eenmaal in beweging appreciëren we het rijcomfort, onder andere dankzij de grondige wijzigingen die aan de ophanging aangebracht werden, maar de motor laat zich redelijk fel horen bij de acceleratie.

Het omgaan met de versnellingsbak geeft geen grote problemen, en dat is nodig gezien de weinig dynamische reactiviteit van de de 2 liter van 163 pk.

 

De HUD display blijft interessant, ook al wordt de zichtbaarheid beperkt bij felle zon.

 

Klein detail: er is geen prijsverschil tussen de break en de berline met dezelfde motor en afwerking.

 

Het ontbrak de 2 liter van ons testmodel aan punch, maar we zijn nog steeds gecharmeerd door deze zeer mooie Mazda6 ; hij blijft één van onze favorieten. Sereniteit en ontspanning zijn op de afspraak met deze berline die volgens ons nog te weinig gekend is.