Start morgen 16/2 om 8u in Waregem

Marathon is al enkele jaren een discipline buiten kampioenschap in de regionale autosport en staat dit jaar voor het eerst officieel op de kalender. De openingswedstrijd wordt de Ronde door Vlaanderen, ingericht door Autostal Hemicuda.

Voor liefhebbers van regelmatigheidsritten en oldtimerrally is dit de vroegste afspraak op de kalender in Vlaanderen. Voor wie niet bekend is met de discipline: geven wij graag mee dat tijdens de wedstrijd sommige stukken van het parcours tegen een vastgestelde gemiddelde snelheid van maximaal 49,99 km/u worden afgelegd. De controle daartoe gebeurt via een transponder die de deelnemers in de wagen hebben. Aan de hand van een roadbook wordt een vooraf bepaalde weg gezocht met bol-pijl instructies en kaartfragmenten. Deze wedstrijden gaan over een grotere afstand dan de gebruikelijke Rittensport of Classic wedstrijden. Nauwkeurigheid, het correct volgen van het roadbook en regelmaat beslissen dus over de zege. De deelnemers gebruiken dan ook grotendeels de openbare weg en zijn gehouden aan de geldende wegcode. De combinatie van al deze elementen maakt dat deze Marathonwedstrijden een ware uitdaging vormen voor zowel piloot als co-piloot. Aan de start slechts twee categorieën t.t.z. de Oldtimers en de Youngtimers en de volledige afstand bedraagt iets meer dan 400 kilometer!

Bij de favorieten rekenen we uiteraard de winnaars van de editie 2018 met Gauthier Decavele en Kenneth Verte in de Volvo Amazon, routiniers Bart Babeliowsky en Henrik Jaeken in hun Opel Kadett C, vorig jaar onmiddellijk ten prooi aan pech, of Guy Agten en Dominiek Seynaeve in de Datsun 260Z. Maar er zijn nog een aantal ervaren duo’s die zeker een gooi naar een podium kunnen doen. Wij denken dan aan de regularity mannen Patrick Meeus en Benny Nuyts in de Ford Sierra, de allrounder Gilbert Verstraeten en zijn wonder-copiloot Jean-Marc Piret in hun Opel Kadett C GT/E, die vorig jaar op een hoge noot afsloten, of oud-winnaar Christophe Berteloot, die op de Porsche 924 door Baptiste Gengoux bijgestaan wordt.

Misschien moeten we ook durven kijken naar de opkomende talenten Sam De Wolf en Julie Cole in hun Porsche 924 of naar Jurgen De Bruyne in de Celica met zijn jonge zoon Tim aan zijn zijde. En nooit uit te sluiten uiteraard zijn de duo’s Andre Depoorter-Ronny Callens (Ford Escort RS2000), de gebroeders Bart en Bjorn Buyse (BMW 316) of oud-winnaar Geert Verdonckt, deze keer aan de zijde van Jan Vermeersch in de Toyota Starlet.

Kan oud winnaar Jurgen De Bruyne dit jaar met zijn zoon Tim een hoofdrol spelen?

Bij de Youngtimers kijken we vooral naar de winnaars van vorig jaar met Johan Vanhecke en Bert Werniers in de Volvo 360, naar Mario Varrewaere en Bjorn Clauw in de Audi Coupé GT en naar de regerende VAS kampioenen Jan Eysermans en Wim Poulmans met hun Subaru Impreza GT Turbo. Als we tussen de regels lezen moeten we eveneens Renaud Beckers, die Eddy Smeets van de ‘Moustache Classic’ naast zich heeft in de Fiat 128 Trivellato, tot de kanshebbers rekenen. Maar 400 kilometer is lang en dus zijn verrassingen niet uitgesloten.

Start en finish zijn dit jaar in Restaurant d’Okkernote op de Kruishoutemseweg 84 in Waregem. Geïnteresseerde toeschouwers kunnen op de site van de organisatie een selectie aan publiekspunten uitkiezen om de wagens van dichtbij te aanschouwen. Dit kan op http://www.hemicuda.be/rdv2019.html (T. Carlens; foto’s J. Phlypo)