Jos Sterkens was van de partij met zijn fraaie Escort Mk1.

Het eerste weekend van augustus was in het verleden het topweekend van het jaar op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen. Maar, sinds de creatie van World RX, is het tijdperk van het Europees kampioenschap rallycross definitief verleden tijd in Maasmechelen en dit jaar verdween ook de Rallycross Challenge Europe. Toch werd een tweedaags rallycrossevenement georganiseerd door BRCV, ook al telde de GP Duivelsberg voor geen enkel kampioenschap mee. Het was een mooie gelegenheid voor regionale en nationale rijders om het eens tegen elkaar op te nemen.

Voor de gelegenheid werd de formule van World RX overgenomen met vier kwalificatiemanches gevolgd door halve finales, finales en een gemengde superfinale. Bovendien werd het wagenpark verder aangevuld met autocrossers, RST-rijders en de VW Beetle Cup gelanceerd door Patrick Mertens. Bij de Sprintcars ging de zege naar Christian Spelmans en Juan Aesseloos was de snelste bij de Sprinters 2WD. Johan Versluys was de snelste bij de 4WD Sprinters.

 

In Super 1600 ging de overwinning in de finale naar Nick Vanalken. Bij de Supernationals -2000 was Bart Coninx de snelste met zijn Seat Ibiza voor Nick Snoeys en Mandy Kasse. Kris Bammens, die vanaf de pole van start ging in zijn Peugeot, ging bij het afkomen van de Duivelsberg zwaar over de kop, waardoor de finale met rood werd afgevlagd en een herstart volgde.

Kris Bammens zou na een kopstart over de kop gaan met zijn Peugeot.

Bart Coninx, hier voor Mandy Kasse, was de beste bij de tweeliters.

 

Vooraan bij de Supernationals werd een duel verwacht tussen Bert Bosmans en Luc Maris, maar in de derde heat ging het mis voor Maris, die de strijd moest staken met zijn S40. Bert Bosmans stuurde zijn C30 onbedreigd naar de overwinning voor de BMW van VAS-rijder Jonas Kemps en de gloednieuwe Chevrolet Kalos van Robbe Goris.

Robbe Goris in zijn gloednieuwe Chevrolet Kalos.

In de grote, gemengde finale van de GP Duivelsberg mochten de 1600’s drie seconden voor de tweeliters vertrekken, waarna de grote kanonnen nog eens drie tellen later werden gelost. Bert Bosmans, de logische favoriet, maakte een schuiver en geraakte niet meer tot bij de koploper van de S1600’s. Zo ging de eerste GP Duivelsberg naar Nick Vanalken uit Zutendaal voor Coninx en Kasse.

 

Foto’s Johan Hendrickx

 

Nick Vanalken won met zijn VW Polo niet enkel de finale bij de S1600, maar ook de superfinale voor de GP Duivelsberg.

Bert Bosmans was de snelste in +2000cc.