Niels Reynvoet zorgde voor de verrassing in de Rallye des Ardennes. (Foto: Juha Bos)

Na een sabbatjaar vierde de Rallye des Ardennes met glans zijn terugkeer in het kampioenschap van de Franse Gemeenschap. Niet minder dan 163 wagens stonden in Dinant op de deelnemerslijst dankzij de herwonnen dynamiek van Ecurie Bayard, een cijfer dat sinds 2012 niet meer gehaald werd. Als kers op de taart verschenen er twee Citroën DS3 WRC’s aan de start in de handen van Jourdan Serderidis en Yves Matton, met daarnaast nog een reeks R5’s voor de Nederlander Erik Morée (DS3), Vincent Prégardien (Fabia) en de jonge Niels Reynvoet (Skoda Fabia).

Ondanks de aanwezigheid van beide WRC’s nam Reynvoet op de openingsproef de leiding met zijn Skoda Fabia R5 van SXM Compétition. Serderidis kwam nog tweemaal op gelijke hoogte maar Reynvoet trok aan het langste eind en behaalde uiteindelijk de overwinning met amper drie seconden voorsprong. Olivier Collard nam aan het stuur van zijn Mitsubishi Lancer Evo X met mondjesmaat voorsprong op Yves Matton in de strijd voor de derde plaats, tot Matton na de tweede ronde uit de wedstrijd stapte omdat hij ‘s avonds nog zakelijke verplichtingen had. Zo kwam de vierde plaats in handen van Johnny Vanzeebroeck, eveneens met een Evo X. De top 5 werd vervolledigd door Luxemburger Steve Zimmer met een Porsche 997 GT3, voor de tweede 997 bestuurd door Christian Guillemin, de Audi TT van de Duitse Karl Kraus en de eerste voorwielaangedreven wagen, de Honda Civic R3 van Didier Bosseloirs, die nipt Erik Morée klopte.

Laurent Mottet was na zijn overwinningen in 2014 en 2015 opnieuw de snelste in Divisie 1-2-3 met zijn Peugeot 306. « Jé » eindigde ondanks problemen met een turbodarm ‘s ochtends tweede op 16 seconden met een DS3 R3T. De derde plaats leek weggelegd voor Serge Minet tot een sortie in de laatste ronden zijn opgave betekende. Sébastien Soyeurt erfde de derde plaats maar ook hij moest de handdoek in de ring werpen, zodat het uiteindelijk Hugo Page was die als derde op het podium mocht.

Bij de historics kwam Patrick Deblauwe als winnaar uit een spannende strijd met Pascal Regnier. Tony Lattaque schreef de SR categorie op zijn naam.

Uitslag Divisie 4:
1. N. Reynvoet-W. Verbeke (Skoda Fabia R5-4/14) 1u07’14
2. J. Serderidis-Fr. Miclotte (Citroën DS3 WRC-4/14) +0’03
3. O. Collard-D. Jacob (Mitsubishi Lancer Evo X-4/14) +1’27
4. J. Vanzeebroeck-Chr. Vandercruys (Mitsubishi Lancer Evo X-4/14) +3’14
5. St. Zimmer-M. Brachtenbach (Porsche 997 GT3-4/14) +3’47
6. Chr. Guillemin-D. Segers (Porsche 997 GT3-4/14) +5’30
7. K. Kraus-B. Preißmann (Audi TT-4/14) +5’56
8. D. Bosseloir-St. Creffier (Honda Civic Type R-1e 4/13) +7’03
9. E. Morée-P. Meijs (Citroën DS3 R5-4/14) +7’05
10. E. Cantraine-A. Riccio (Mitsubishi Lancer Evo IX-4/14) +7’27
11. Gr. Orban-E. Wilmet (Mitsubishi Lancer Evo IX-4/14) +7’30
12. P. Fank-A. Foxius (Mitsubishi Lancer Evo VI-4/14) +7’44
13. P. Gengler-K. Krüger-Gengler (Renault Clio R3T-4/13) +8’51
14. J. Lenarz-M. Stauch (BMW M3-4/14) +8’51
15. Ph. Hellings-N. Heusicom (Mitsubishi Lancer Evo IX-4/14) +9’15
17. B. Schmitt-M. Brack (Citroën C2 F2000-1e 4/12) +9’47
(36 geklasseerden)

Divisie 1-2-3:
1. L. Mottet-B. Falmagne (Peugeot 306-1e 3/10) 1u14’22
2. « Jé »-E. De Bolle (Citroën DS3 R3T-3/10) +0’16
3. H. Page-J. Gibon (Peugeot 306-3/10) +2’38
4. S. Luis-J. Vanlanguenakers (Citroën C2 R2 Max-1e 3/9) +2’51
5. J-J. Gaudin-A. Guillaume (Peugeot 306 GTi-1e 2/6) +3’02
6. V. Boet-B. Mathy (Opel Corsa A-3/9) +4’28
7. Chr. Doeran-D. Van Steenbrugge (VW Polo-1e 3/8) +5’17
8. V. Compère-M. Thirion (BMW 325 E30-1e 3/11) +5’39
9. B. Gillot-B. Macors (Ford Escort RS2000-3/10) +5’52
10. P. Watelet-D. Legros (Peugeot 106-3/8) +6’37
11. M. Nuée-L. Blaton (Peugeot 306-3/10) +6’42
12. B. Dubasin-S. Dubasin (Renault Clio-2/6) +6’44
13. St. Rossion-N. Collignon (Peugeot 106-3/9) +7’03
14. J-L. Morel-D. Coppens (BMW M3-3/11) +7’06
15. P. Princen-L. Princen (Peugeot 106-3/9) +7’08
17. St. Delmelle-D. Gaspard (Renault Twingo-1e 2/5) +7’19
28. J. Delmoitiez-A. Delmoitiez (Citroën AX Sport-1e 2/4) +12’09
35. W. Derboven-N. Leroy (Ford Ka Sport-1e 1/2) +15’43
(38 geklasseerden)

Prov’Historic Classic:
1. P. Deblauwe-J. Lemaire (Ford Escort RS1800-1e PH/18) 1u17’39
2. P. Regnier-M. Furnemont (Ford Escort RS1800-PH/18) +0’02
3. Chr. Demortier-C. Jacques (Ford Escort RS1800-PH/18) +0’08
4. C. Deridder-T. Gilson (Opel Manta-PH/18) +2’20
5. E-Ph. Courtin-L. Van Crombrugge (Ford Escort RS2000-PH/18) +7’50
6. M. Cosanni-D. Vousure (Fiat Ritmo-1e PH/17) +12’12
7. M. Jussiant-F. Hannot (Opel Corsa A-1e PH/16) +16’25
8. P. Van Rompaey-J. Celen (Lada VAZ 2105) +31’35
(8 geklasseerden)

Prov’Historic SR:
1. T. Lattaque-Ch. Lattaque (Opel Manta-1e PH/SR) 1u19’10
2. V. Cornet-Br. Modave (Opel Ascona B-PH/SR) +3’44
3. E. Tollet-F. Poncelet (Ford Escort RS2000-PH/SR) +6’18
4. L. Klouytten-Ph. Loiseau (Porsche 944-PH/SR) +6’30
5. J. Campforts-St. Dyonys (Lada VAZ 2105) +11’05
6. P. Maerten-M. Selvais (Peugeot 205) +13’19
(6 geklasseerden)