Na de berline krijgt nu ook de Sports Tourer van de Opel Insignia een GSi variant. (Marc Lacroix)

Look : Specifieke neus en achterkant ; 20 inch wielen ; grote luchtinlaten met chroom randen vooraan ; achterspoiler.

Interieur : Plat sportstuur met leder, aluminium pedalen, nieuwe optionele sportzetels met AGR label (Duitse campagne voor de gezondheid van de rug) ; Opel IntelliLink en Opel OnStar multimedia en connectiviteit systemen.

Koffer : Laadvolume van 560 tot 1.665 liter ; 40/20/40 neerklapbare achterbank ; verschillende configuraties van de laadruimte mogelijk ; achterklep werkt handenvrij (openen / sluiten door de voet onder de achterbumper te bewegen.

Uitrusting : IntelliLux LED verlichting met aanrijdingsdetectie vooraan, voetgangersdetectie en automatische noodrem…

Motor : nieuwe BiTurbo diesel CDTI 2.0-210 pk ; 480 Nm koppel (0-100 km/u in 7″9 ; topsnelheid 231 km/h) of 2.0-260 pk turbo benzine ; 400 Nm koppel (0-100 km/u in 7″5 ; topsnelheid 245 km/u).

Chassis : Standaard Twinster integrale transmissie met koppelvector, 10 mm lagere rijhoogte ; FlexRide gestuurde ophanging met dynamische instellingen en nieuwe automatische 8-bak (ook mogelijk met klepjes aan het stuur) ; Brembo remmen met 4 zuigers (345 mm).

Drie instellingen : Standard, Tour of Sport (reageren op de input op het gaspedaal en het stuur, van zacht (Tour) tot zeer direct (Sport) ; gedrag ontwikkeld op de Nürburgring (Nordschleife).

Geschiedenis : Voor de Astra G in 1999 als eerste Opel de OPC benaming meekreeg, wat van dan af standaard werd voor de sportieve modellen als verwijzing naar het twee jaar eerder ingehuldigde Opel Performance Center GmbH, werden de meest dynamische modellen van het merk met GSi aangeduid, wat stond voor Grand Sport Injection (jaren 80-90).