Grégoire Munster en Louis Louka (Opel Adam R2) hebben de finish van de rally van Polen, de vierde wedstrijd van het ERC, niet gehaald. Bij aanvang van de laatste lus van drie klassementsritten op zondag brak in de 13e klassementsrit een aandrijfas en moest Grégoire Munster zijn Opel Adam noodgedwongen aan de kant zetten. Op het moment van opgave waren Munster en Louka vijfde in hun klasse ERC3 Junior.

De aanloop naar de rally van Polen was nochtans veelbelovend. Op dinsdag werd tijdens een testsessie een goede afstelling voor de Opel Adam gevonden waardoor Grégoire en Louis met het nodige vertrouwen aan de start van de rally van Polen kwamen.

“Tijdens de 2.5 km lange superspecial op vrijdagavond reden we de 13e tijd op 4.4 sec van de Noor Furuseth (Peugeot 208 R2). Het was veelbelovend begin van wat toch een moeilijk en vooral gevarieerde rally is” blikt Grégoire Munster terug op zijn wedstrijd. “Op sommige plaatsen waren de wegen breed, het gravel hard en zag je nauwelijks dat de deelnemers er gepasseerd waren. Op andere plaatsen was het parcours dan weer zeer smal en zanderig waardoor er steeds diepere sporen ontstonden en het een hele opgave was om er met onze kleine Opel Adam ongeschonden door te komen. Met dat in het achterhoofd namen we op zaterdag en zondag telkens twee reservewielen mee in de koffer. Het doel dit jaar is zoveel als mogelijk kilometers te maken en tegelijkertijd toch goede tijden neer te zetten. Dat lukte ons op zaterdag met als hoogtepunt een 4e tijd in de voorlaatste rit. We sloten de dag af als 7e op nauwelijks 2.8 sec van de vijfde plaats.”

“Na de eerste lus van 3 klassementsritten op zondag waren we in onze klasse opgeschoven naar de vijfde plaats. Hokkanen was in de twaalfde rit over de kop gegaan en gooide op weg naar de assistentie de handdoek. Met nog drie ritten te rijden ging het in KP 13 mis. De rit begon op asfalt. Na 3 kilometer kwamen we op gravel terecht. We hadden nauwelijks 800 meter gereden toen een aandrijfas het begaf en we moesten opgeven. In diezelfde rit overkwam mijn teamgenoot Lundberg (Opel Adam R2) exact hetzelfde. Ook op zijn Adam begaf een aandrijfas. Hij raakte één kilometer verder dan wij. Het is bijzonder zuur dat ons dit overkomt maar het is niet anders. We reden een foutloze rally, reden geen enkele keer lek en ons tempo ging crescendo. We hadden hier mooie punten kunnen scoren maar het heeft niet mogen zijn.”