Het nieuws hing al enkele dagen in de lucht en is nu ook bevestigd: Porsche zet eind dit jaar zijn LMP1 programma stop. De constructeur uit Stuttgart wil vanaf 2019 op officiële wijze deelnemen in Formule E. Een minder spectaculaire discipline maar die wel de grote merken massaal aantrekt. Porsche vervoegt zo de Duitse zwaargewichten Audi, Mercedes en BMW in het kampioenschap dat Alejandro Agag na aan het hart ligt. Andere grote merken in Formule E zijn Renault, DS Automobiles (Citroën) en Jaguar.

Na de terugtrekking van Mercedes uit DTM kan men spreken van een zwarte reeks bij onze oosterburen. Voor het bestuur van Porsche gaat het om een politiek-strategische beslissing die kadert in het Mission E programma en de geboorte van een 100% elektrische die voor 2025 verwacht wordt, maar het is duidelijk dat dieselgate zijn sporen nalaat bij de reus uit Baden-Württemberg. Net als andere merken van de VAG groep, Volkswagen en Audi, moest ook Porsche de kosten beperken. De voornaamste sportprogramma’s van de drie merken zijn dus in de prullenmand beland.

Lotterer : « Ik heb er genoeg van ! »

Vorig jaar was hij al slachtoffer van de stopzetting van het Audi programma en nu moet André Lotter voorgoed de koninginnen categorie van het WEC vaarwel zeggen, tenzij hij onderdak zoek bij Toyota, als de Japanners verder gaan. De Duitser uit Nijvel liet woensdag al zijn onzekerheid merken in de paddock van de 24u van Spa : « Ik verwacht me aan het ergste, vertrouwde hij onze collega’s van La DH toe. Er komt geen communiqué om te zeggen dat ze hun programma verderzetten. Na Audi vorig jaar heb ik er genoeg van… waar gaat de autosport naartoe? »

Porsche zal echter wel aanwezig blijven in het FIA WEC en het WeatherTech SportsCar Championship met de GTE en GTLM programma’s. De LPM1 staf, piloten inbegrepen, zullen elders ingezet worden, onder andere in Formule E.

Komt er in het WEC en de VS een derde 911 RSR bij ? Wordt er wereldwijd meer ingezet op de GT3 programma’s ? Gaan we naar een nieuw « fabrieksteam » in GT wetende dat Team75 van Timo Bernhard dit weekend kandidaat is voor de zege in Spa-Francorchamps ? Veel vragen die de komende dagen beantwoord moeten worden.

Nee, het WEC is niet dood

De stopzetting van het LMP1 programma van Porsche is uiteraard een mokerslag voor het Wereldkampioenschap Endurance. In afwachting van de komst van Peugeot in 2020 gaat de hybride LMP1 zwaar weer tegemoet met momenteel enkel de aanwezigheid van Toyota Gazoo Racing. Op voorwaarde dat de Japanners er op hun beurt ook niet de brui aan geven bij gebrek aan waardige tegenstanders met privé LMP1’s die licht uitvallen tegenover de Japanners.

Maar daarom is het WEC niet in gevaar. LMP2 is meer felbevochten dan ooit tussen onder anderen Jackie Chan DC Racing, Vaillante-Rebellion, Signatech-Alpine en G-Drive Racing. GTE-Pro biedt vanaf 2018 een vijfsterren affiche met Ferrari, Porsche, Ford, Aston Martin en BMW. Zonder Corvette te vergeten dat ook zijn opwachting zal maken. GTE-Am blijft niet achter met Aston Martin tegen Ferrari en Porsche.

Kortom, veel geluk Porsche en wij kijken uit naar een spannend WEC in 2018 !