130 wagens aan de start verwacht, waaronder 10 R5’s en een WRC

De inschrijvingen voor de 21ste editie van de Rally van Haspengouw zijn afgesloten en de organisatoren mogen tevreden zijn, rekening houdend met de context. Omdat er beperkingen zijn op het verkeer op de landbouwwegen tussen 1 maart en 31 oktober, moet de openingswedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship heel vroeg in het jaar gepland worden. Met als gevolg dat bepaalde deelnemers hun budget nog niet rond hebben of hun wagen nog niet klaargestoomd hebben.
Met 52 inschrijvingen Nationaal, 25 in het RACB Criterium en 42 in de Gitter Regularity, plus nog 19 klassieke rallywagens en replica’s die de demonstratie verzorgen van ‘Slowly Sideways’, staan er toch een stuk of 130 wagens aan de start van de proeven in Haspengouw op zaterdag 24 februari.
De kop van de affiche wordt ingenomen door maar liefst 10 wagens van de categorie R5 (tegenover 7 vorig jaar), plus een WRC, de Subaru Impreza WRC S10 ingezet door Marc Timmers, met als navigator de winnaar van vorig jaar, Peter Kaspers. Deze onuitgegeven combinatie vormt samen met de Skoda Fabia’s R5 van Verschueren-Hostens, de titelverdedigers, Princen-Eelbode en Cherain-Cuvelier een fameus viertal dat zal strijden voor de overwinning. Dat zou wel eens een vijftal kunnen worden, als Snijers-Bouchat op mooi weer kunnen rekenen met hun Porsche 911 GT3.

Robin Maes blijft trouw aan de kleur geel, maar nu op een Skoda Fabia R5.

Maar, verder in het veld zijn er nog een reeks outsiders, waaronder een paar interessante nieuwkomers. Robin Maes, titelhouder in Historic, stapt over naar de topklasse met een Skoda Fabia R5, net als Steve Matterne, die terugkeert op nationaal niveau.

De Peugeot 208 T16 van Pevatec bestuurd door Sébastien Bedoret is een opvallende verschijning.

De Tsjechische machines zijn favoriet, maar het veld oogt verder toch nog gevarieerd. Een van de eersten die de uitdaging in R5 aan durfde te gaan met een andere wagen dan een Skoda was Steven Dolfen. Nadat hij de titel in R2 veroverde in 2016 met een Peugeot 208 en zich vervolgens in de kijker reed met een Renault Clio R3, heeft de VAS-kampioen beslist een stap hogerop te zetten met de DS 3 R5 die hij vorig jaar al bestuurde in de Rally van de Monteberg.

De eerste twee van het Junior BRC 2017 stellen hun vertrouwen in een Peugeot 208 T16. Guillaume de Mevius, de nieuwe belofte van de RACB in het RNT, begint in Landen aan een gemengd programma, met enkele BRC-wedstrijden en manches van het Wereldkampioenschap. Hij zal het vertrouwen dat men in hem heeft, moeten waarmaken, samen met zijn copiloot Louis Louka. Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq willen ook hun sterk seizoenseinde van 2017 bevestigen.

De twee Ford Fiesta’s R5, ingeschreven door Philip Cracco, de nieuwe naamsponsor van het JobFIXers BRC, en Bruno Parmentier, zullen wellicht eerst in het ritme moeten komen. Een andere serieuze outsider is de Porsche 911 GT3 van Gunther Monnens en Chris Debyser, net als de Mitsubishi Lancer EvoX van lokale specialist Jonas Langenakens.

 

Jonas Langenakens zal minstens proberen het peloton Mitsubishi Lancers te domineren. (foto J. Duprez)

(Titelfoto: Guillaume de Mevius in de Monte-Carlo; by Jérôme Deskeuvre)