123 inschrijvingen, waarvan 7 R5’s en 1 RRC

Nog maar drie keer slapen en het Kampioenschap van België Rally 2017 gaat van start met de eerste manche, de Rally van Haspengouw in Landen. TopSpeed Rally Club Haspengouw, organisator van de Brabantse klassieker, is al toe aan zijn 20ste editie en die kan rekenen op een goed gevuld wagenpark met maar liefst 123 inschrijvingen. Die zijn wel onderverdeeld in drie aparte competities (BRC, Criterium en VAS Regularity), maar dat is de beste manier om autosport op de weg betaalbaar te houden door zoveel mogelijk deelnemers toe te laten en hen een redelijk inschrijvingsgeld te vragen.

Als FIA prioritaire piloot zou Kevin Abbring als eerste de KP’s op moeten gaan. (foto B. Severins)

Vanzelfsprekend vormt de eerste manche van het BRC de top van de affiche. Reglementair hebben de deelnemers de mogelijkheid een manche op de kalender links te laten liggen, maar de Rally van Haspengouw kan toch rekenen op de aanwezigheid van het merendeel van de tenoren in het kampioenschap. We verwachten vooral veel van het duel tussen de duo’s Kris Princen-Peter Kaspers en Kevin Abbring-Pieter Tsjoen. Die laatsten nemen de Peugeot 208 T16 van Peugeot Belux over, nadat Princen-Kaspers deze wagen ruilde voor een Skoda Fabia R5 van BMA. Op papier is de Skoda beter dan de Peugeot, maar de voorbije jaren maakte Princen wel eens een foutje of werd hij getroffen door pech op het moment dat de zege wenkte. De Peugeot geprepareerd door DG Sport behaalde slechts één overwinning de voorbije twee jaar, maar dat gebeurde wel uitgerekend in de Rally van Haspengouw. De weddenschappen zijn geopend!

Kan Vincent Verschueren van zijn kennis van de Fabia R5 profiteren? (foto BRC Media/L. Deschuyttere)

Wanneer je gaat gokken, dan hou je best ook rekening met de outsiders. Vincent Verschueren heeft in elk geval al een pak ervaring met de Skoda Fabia R5 van team Godrive. In de voorbije Condroz Rally werd hij derde achter de twee officiële piloten van Citroën uit het WRC. Zonder hen, kan hij dus mikken op de overwinning in Landen. Melissa Debackere heeft ondertussen ook al een paar rally’s in de benen met haar Fabia R5. Zij zal toch rekening moeten houden met Benoît Allart, die zal debuteren met de Skoda van concessiehouder SAN Mazuin, en met Polle Geusens, ongetwijfeld de snelste ‘Junior’ van de voorbije jaren, die eindelijk zijn verdiende kans krijgt aan het stuur van de Ford Fiesta R5 van team Renties. Het startveld in R5 zal vervolledigd worden door de Citroën DS 3 van Bert Cornelis.

Melissa Debackere is van plan het kampioenschap te spelen met haar Fabia R5. (foto B. Vanpoucke)

Terugkeer van de Mitsubishi’s

Verder zijn de Mitsubishi Lancers die eerder zeldzaam worden in onze rally’s weer van de partij. Met hun Lancers EvoX Gr.N mikken Jonas Langenakens (de snelle thuisrijder), Steve Vanbellingen (die dit jaar vijf BRC-manches zal rijden) en Jimmy D’Hondt (de voorbije jaren een smaakmaker in het RACB Criterium met een Clio RS) op dichte ereplaatsen. Zij vormen een ideale referentie voor Eddy Vandevelde en Bart Vrijdaghs, maar ook voor de Subaru’s Impreza van Johnny Poelmans en Nico Degroot.

10 BMW’s et 2 Porsches voor het spektakel

Voor een fraai stukje muziek kunnen we rekenen op de Porsches 911 GT3 van streekpiloten Henri Schmelcher en Robby Moers. Het dwarse spektakel zal zeker verzorgd worden door de BMW’s van de M-Cup, aangevoerd door Franky Boulat, de titelverdediger, Patrick Diels, Thierry Cokelaere, Jean-Louis De Roeck en Brecht Hoorne. In Gr.M moeten de 10 BMW-piloten afrekenen met de Opel Astra kit car van Christophe Verstaen, de Renault Clio R3 van Bjorn Renier (regerend Criterium-kampioen) en vooral de DS 3 R3 van Bastien Rouard, vorig jaar winnaar van enkele ASAF-rally’s.

Open strijd bij de Junioren

Deze Rally van Haspengouw zal ook boeiend zijn in het Junior Kampioenschap. Guillaume de Mevius, de nieuwe rekruut van het RACB Junior Team, neemt het met de officiële Peugeot 208 R2 op tegen Sébastien Bedoret (Peugeot 208), Andy Dewallef (Opel Adam), Stijn Pacolet (208), Pierre Vauterin (208) en Jelle Vermeire (Ford Fiesta), die weerwerk krijgen van twee nieuwkomers, Niels Reynvoet en Patrick Vandeputte, beiden met een Fiesta R2. Adrian Fernémont zal een mooie referentie vormen voor hen, want hij komt aan de start met een Ford Fiesta Junior om het potentieel te tonen van deze versie die gebruikt zal worden in de Belgische Fiesta Trophy.

Grégoire Munster, de zoon van Bernard, heeft voor deze Rally van Haspengouw gekozen om kennis te maken met zijn Opel Adam Cup, samen met Johan Jalet als copiloot. Munster zal dit jaar de Opel Cup in Duitsland rijden.

Sterk deelnemersveld in Historic

Verder is er ook de eerste manche van het Belgisch kampioenschap Historic. Ook daarin belooft het een spannende strijd te worden tussen regerend kampioen Dirk Deveux met zijn Escort Mk2, Robin Maes, vorig jaar vice-kampioen, met zijn BMW M3 E30 in de kleuren van Camel, Stefaan Prinzie, altijd snel met zijn Opel Ascona, Gunther Monnens, die voor show zal zorgen met de Escort Mk2 die hij kocht van Chris Debyser, en Tom Van Rompuy, die terugkeert in Historic met een M3 E30. Helaas moet Patrick Mylleville forfait geven na een motorbreuk bij een passage van zijn Porsche op de testbank.

Met 34 inschrijvingen zal het RACB Criterium in ruime mate bijdragen aan het spektakel met enkele minder courante wagens, zoals de Renault Mégane RS van Stefaan T’Joens, vice-kampioen, de Alfa GTV6 van Freddy Gevers, de Nissan 350Z van Stefan Van Craenenbroeck, voormalig VAS-kampioen, de Toyota Corolla AE86 van Rik Dams en nog een reeks andere interessante wagens. In de VAS Regularity gaan 33 teams van start met hun oldtimers, tot groot genoegen van liefhebbers van pure mechaniek.

Kortom, er zal op alle fronten spektakel te zien zijn op vrijdag en zaterdag in Landen en omgeving tijdens de Rally van Haspengouw. De wedstrijd zelf wordt zaterdag 25/2 verreden van 8h tot 19h over drie lussen van 4 klassementsproeven, volledig verhard. Wie zal zaterdagavond de champagne laten knallen op het podium? Afspraak in Landen, op het knooppunt van vier provincies, om dat te weten…

(Introfoto by Timothy David)