Voorgesteld op het Salon van Frankfurt in 2017 is deze nieuwe Renault Mégane R.S. te zien in het kader van de Monte-Carlo Rally. Een goed moment om hem nader te bekijken. (Marc LACROIX)  

Design : Krachtig en gericht op prestaties ; specifieke flanken met verbredingen (60 mm vooraan, 45 mm achteraan in vergelijking met de Mégane GT) ; rijhoogte 5 mm lager ; nieuwe 18″ of 19″ velgen ; laterale luchtuitlaten.

Voorbumper mer grote luchtinlaat, specifieke grille met 3D honingraat patroon ; hertekende achtervleugel, achterbumper met geïntegreerde achterbumper (efficiëntie versterkt in vergelijking met de vorige generatie) en centrale uitlaat.

Brembo remklauwen (rood op de Cup)

Chassis : 4CONTROL systeem (4-wiel sturing) ; 4 schokdempers met hydraulische bump-stop.

Motor/Prestaties: Turbo 1.8-280 pk en 390 Nm koppel ; 255 km/u ; 0-100 km/u : 5″8 ; 400 m vanuit stilstand: 14″ ; 1000m vanuit stilstand : 25″.

Versies : Beschikbaar met manuele of EDC versnellingsbak en Sport of Cup chassis ; « TROPHY » voor eind 2018 (300 pk en 400 Nm, Cup chassis, 19′ » velgen.

EDC versnellingsbak : Klepjes aan het stuur ; Comfort, Normal, Sport en Race modus, de laatste twee komen met « Multi Change Down » functies (bij remmen in manuele modus kunnen simultaan verschillende versnellingen teruggeschakeld worden door het linkerklepje ingedrukt te houden) en « Launch Control » (voorbereiding van de koppeling en de turbo voor een snelle start).

Interieur : Bekleding in Carbone of Alcantara, rode naden op de zetels, alu pedalen, speciale versnellingspook ; horizontaal 7″ of verticaal 8″7 R-Link 2 tablet ; Bose audio systeem …

Uitrusting : Toptechnologie : R.S. Vision, MULTI-SENSE, nieuwe versie van de R.S. Monitor, inschuifbaar HUD kleurenscherm, tientallen rijhulpsystemen (adaptieve snelheidsregelaar, actieve noodrem, afstandswaarschuwing, snelheidswaarschuwing met verkeersbordherkenning, dodehoekwaarchuwing, achteruitrijcamera en handvrij parkeren).

Prijs : 280 34.550€ ; 280 EDC : 36.300€.

Mégane R.S. : al 15 jaar !

2004 : 225 pk en vooras met onafhankelijke draaipunten (TAPI) ;

2005 : Trophy met radicaler chassis ;

2007 :  F1 Team R26 (hommage aan de wereldtitels van Renault) ; introductie van het DGL differentieel ;

2008 : Beperkte reeks R26.R (-123 kg) ; record tijd van 8’17’’ op de Nordschleife van de Nürburgring ;

2009 : 3e generatie ; 250 pk ; F1 splitter op de voorbumper ;

Diverse speciale reeksen en stijlevoluties ;

2011 : Trophy 265 pk ; nieuw record op de Nürburgring (8’07’’97) ;

2014 : 275 Trophy ;

2014 : Trophy-R (2014) ; onder de 8′ op de Nordschleife (7’54’’36).