Dit jaar mag René Verbist, bij WRT de technisch verantwoordelijke van de VW Fun Cup, een grote verjaardagstaart aansnijden. Twintig jaar geleden stond hij immers aan de wieg van de baby die ondertussen een flink opgeschoten jongeling is geworden. Op 8 en 9 juli 2016 volgt tijdens de 25 Hours VW Fun Cup een gepast feestje voor de community van de jarige VW Fun Cup.

René, mogen we stellen dat de VW Fun Cup jou geesteskind is?

« Voor alle duidelijkheid: het concept van de VW Fun Cup kwam niet van mij, hoor! Maar het moet ergens in de winter van ’97 geweest zijn dat ik wél de allereerste VW Fun Cup bouwde die bij Franz Dubois de garage verliet en daar ben ik nog altijd zeer fier op. Wist je trouwens dat ik toen heb voorgesteld om de rijderspositie centraal te maken? Wegens veiligheid, en ook omdat dat beter strookte met wat we kenden in de proto’s. Ik vond dat de VW Fun Cup toch wat trekjes had van een prototype! Die intense band die ik heb met de VW Fun Cup was de reden waarom ik er zo heb op aangedrongen om te ijveren voor het vrijwaren van de toekomst van de VW Fun Cup en het verwezenlijken van de Evo3. Ik heb dus twee VW’s Fun Cup ter wereld gebracht en dat waren telkens twee knappe verwezenlijkingen. »

Mogen we met twintig jaartjes op de teller moeten we denken aan de toekomst van de VW Fun Cup?

« Na een gesprek dat ik samen met Marc Van Dalen (Kronos Events) recentelijk had met Sven Smeets, de Belgische directeur van VW Motorsport, hebben we alvast begrepen dat er nog een lang leven is weggelegd voor de VW Fun Cup! Door de recente wijzigingen van het sportprogramma, krijgt de customer service bij VW Motorsport alle voorrang en, vooral, de volle steun en dat geldt niet alleen voor de TCR. In Duitsland hecht men heel veel belang aan de VW Fun Cup en de 20ste verjaardag indachtig van de 25 Hours VW Fun Cup zou voor VW Motorsport een goede reden zijn om er samen één groot feest van te maken. Het bouwen en aanleveren van zo’n tweehonderd motoren in de drie landen – België, Frankrijk en Groot-Brittannië – waar de VW Fun Cup goed draait, laat VW toe om meer betrokken te geraken. In dat verband tekenden wij aanwezig tijdens Autosport International in Birmingham om precies de Britten te overtuigen van het nut van de Evo 3-motoren. Ik ben er trouwens van overtuigd dat als er een kandidaat-promotor wordt gevonden voor Duitsland, de VW Fun Cup ook daar zeer vlug zal floreren. »

Jij koppelde in een vroeger leven je job als technisch verantwoordelijke met een pril debuut als coureur. Maar jij nam nooit deel aan de 25 Hours?

« Neen. Nochtans heeft men mij bij WRT al proberen te motiveren om de helm van de haak te nemen! Ik ben ondertussen de zestig voorbij en er is voor alles een tijd van komen en gaan, vind ik. »

Je reed dan wel nooit in de 25 Uren, maar je kan toch mooi aanstippen dat je in de 24 Uren van Spa ploegvormde met niemand minder dan Thierry Boutsen.

« Klopt. In 1977 om precies te zijn – en dan nog op het oude circuit – deelde ik een eigenhandig klaargemaakte Golf GTi met Thierry Boutsen! Zowel voor Boutsen als voor mezelf was het de eerste kennismaking met de 24 Uren. Je dient te weten dat wij dezelfde technische studies volgden in Mons en we elkaar een beetje kenden. Hij reed toen al in Formule Ford en ik had van Franz Dubois de raad gekregen om een rechtsgestuurde Golf te bouwen! Had ik beter niet gedaan, want het ombouwen ervan bezorgde mij heel wat ellende en slapeloze nachten. Wij zijn er niettemin in geslaagd de 24 Uren vol te maken en eindigden 23ste algemeen. »