Op zaterdag 17 februari 2018 zal het West-Vlaamse Menen fungeren als startplaats van de 18de editie van de Ronde door Vlaanderen. Voor de VAS-sers wordt het een ‘Marathon’ wedstrijd, enkel voor wagens uit de klasses ‘Oldtimer’ en ‘Youngtimer’. De gewijzigde datum van de Legend Boucles noodzaakte de organisatie om ook de datum van deze VAS-wedstrijd te verschuiven. Vele rijders en medewerkers zijn immers echte autosportliefhebbers en gingen dan ook naar Bastogne.

De Marathon regularity wedstrijd zal de deelnemers over een parcours voeren van 375 kilometer, verdeeld in drie etappes met twee regroups. Stempel- en tijdcontroles zorgen ervoor dat het juiste traject wordt gevolgd, navigatiefouten worden bedacht met strafpunten en strafseconden. Onderweg moeten 35 Regularity Tests (RT’s) worden afgewerkt. Die worden verreden aan een gemiddelde van maximum 49,9 km/uur gereden. Makkelijk, zo lijkt het, maar dan moet je er wel van uitgaan dat je geen enkele fout maakt! Missen is echter menselijk en dus kunnen we nu al voorspellen dat de strijd om de zege zal gaan over seconden! De tijdopname op de Regularity Tests verloopt volledig automatisch via een in de wagen gemonteerde transponder. Op liefst 80 finishcontroles zullen de tijden worden genoteerd. Het opzet van een marathon wedstrijd wordt daarmee zeer duidelijk: niet « zoeken » naar controles staat centraal (zoals in rittensport), maar wel het vlot rijden van een traject.

Voor het eerst zal de wedstrijd ook vijf Belgische provincies aandoen en bij deze wordt ‘Vlaanderen’ ruim geïnterpreteerd. Vanuit het wedstrijdcentrum in Menen gaat het via het Kortrijkse richting Henegouwen. Een eerste regroup is er in het landelijke Pipaix. Daarna gaat het dieper Henegouwen in, tot Ronquières (herinner u uw schooltijd en het hellend vlak!). Ook Pairi Daiza wordt aangedaan en na de laatste tussenstop bij Torine gaat het via echt ‘Ronde van Vlaanderen’ terrein, het wielerparadijs van de Vlaamse Ardennen, van Tollembeek en Galmaarden, over Oudenaarde naar Waregem en zo opnieuw naar Menen.

Slechts 50 teams werden om organisatorische redenen toegelaten en de lijst, hoe kan het ook anders, is volledig gevuld! Nederlanders Ruud Strooper en Ingeborg Guliker brengen opnieuw hun mooie Alfa Romeo 1750 GTV uit 1968 aan de start. Zij hebben nog een rekening open staan want vorig jaar streden zij mee voor de zege tot een lekke band in de laatste etappe daar anders over besliste. Voor het overige kijken we naar de regerende bekerhouder Anton Dupan, die een team vormt met journalist-redacteur Bernard Verstraete op een Toyota Corolla 1600 GT uit 1980. Maar er zijn nog meer gegadigden voor de zege. Kurt Vanderspinnen en specialist Bjorn Vanoverschelde (Ford Cortina), Aswin en Philip Pyck (Ascona 400), Mario Varrewaere en Bjorn Clauw (Audi 80 GT) of Benoit Stephenne en Michaël Demortier (Opel Ascona) zijn namen om rekening mee te houden. Onderschat vader Jurgen en de jonge Tim De Bruyne (Toyota Celica GT) niet of Philip Copmans en Filip Beyens (Opel Kadett Rally), die vorig seizoen in de regularity verrasten. Maar de lijst is verre van volledig.

Met Anton Dupan in de rechter stoel van de Celica behaalde Jurgen Debruyne verleden jaar een onverwachte overwinning.

Bij de Youngtimers slechts een tiental ingeschrevenen. Daar ligt de wedstrijd helemaal open ook al vermoeden we de namen van de winnaars te moeten zoeken bij Eysermans-Poulmans (Subaru Impreza), Vanhecke-Werniers (Volvo 360) of Jean-Michel en Pascal Picry (Peugeot 205 GTi).

De wedstrijd, een organisatie van Autostal Hemicuda uit Lauwe, gaat van start op zaterdag 17 februari om 9u30. Het wedstrijdcentrum, met start en finish, ligt bij Restaurant Au Beau Jardin, in de Moeskroenstraat te Rekkem. Daar worden de eerste wagens ook terugverwacht omstreeks 20u30. De prijsuitreiking is voorzien voor 22u30.

Meer info op http://www.hemicuda.be

(Foto’s Joris Phlypo)