Britten zorgen voor spektakel

De vijfde wedstrijd van het Belgisch kampioenschap rallycross loste alle verwachtingen in op het Duivelsbergcircuit. Het stralende weer bracht duizenden fans naar de Duivelsberg en zij genoten van spectaculaire races, want ook de Britten waren te gast en zij brachten topmateriaal mee van over het Kanaal. De 19-jarige Dan Rooke, een beschermeling van Pat Doran, overklaste de wedstrijd bij de Supercars. Jos Jansen pakte de 20 punten voor de beste Belg in het eindklassement.

Een mooi gevuld startveld bij de Supercars, dat was lang geleden in het Belgisch kampioenschap. Maar, voor topfavoriet Jochen Coox werd het een weekend om snel te vergeten. « In de eerste manche werd ik bij het uitkomen van de jokerlap aangereden door de Focus van Ollie O’Donovan, terwijl in de tweede reeks de turboslang los kwam. Daardoor moest ik van te ver komen in de halve finale en kon ik me niet plaatsen voor de grote finale. Jammer, maar ik was wel heel blij dat er veel tegenstand was, » vertelde Jochen Coox, die met zijn VW Polo geen hoofdrol kon opeisen.

DSRX2460

Twee Belgen konden zich wel plaatsen voor de grote finale. Johnny Verkuringen met zijn Subaru Impreza en Jos Jansen, die uiteindelijk op de vijfde plaats zou eindigen, een plaats voor Verkuringen. « We pakken de 20 punten voor het Belgisch kampioenschap en dat was het belangrijkste. Petje af voor de Britten, die gewoon sneller waren, » vertelde Jansen, die in de derde heat met een gebroken stuurstang moest opgeven.

Vooraan bij de Supercars stond er geen maat op de jonge Dan Rooke met een DS 3 Supercar gehuurd bij de familie Doran. De 19-jarige piloot, vorig jaar nog actief met een « kleine » Citroën AX bij de 1600cc voortrekkers, blijft verbazen. « In de eerste plaats mezelf, » lachte Rooke. « Want elke keer ben ik nog onder de indruk van de DS 3. Het is zelfs een beetje beangstigend hoe hard het gaat bij de Supercars. Ik vond het circuit in Maasmechelen wel minder snel, maar veel technischer dan bij voorbeeld Lydden Hill. Hopelijk kan ik volgend jaar nog een stapje hogerop zetten en doorstoten naar het Europees kampioenschap. »

Julian Godfrey werd met zijn Fiesta tweede, voor Ollie O’Donovan en Pat Doran. Drie routiniers die in zand beten, maar die daar best mee konden leven. « Dan Rooke is gewoon razendsnel en hij is half zo oud als wij. Ik heb me geamuseerd, maar het is normaal dat Rooke sneller is, » aldus O’Donovan.

DSRX3143

In Super 1600 werd de finale gewonnen door Peter Vingerhoets, die zes jaar na zijn vorige race op het Duivelsbergcircuit meteen weer kon winnen met zijn Peugeot 206. Davy Van Den Branden kwam een fractie vermogen tekort en strandde op de tweede plaats. Dennis Remans geraakte door een verkeerde strategie bij het jokeren niet verder dan de vierde plaats achter Gerjo De Brouwer.

DSRX3164

Bij de Supernationals +2-liter stond alles in het teken van het duel tussen Kristof Bex en Steve Volders. Deze keer mocht Bex vanaf de pole starten en de Volvo-piloor reed ronde na ronde verder weg van de concurrentie. Steve Volders verloor door een schuiver in de slotronde de tweede plaats aan Bert Bosmans. Davy Leysen werd, ondanks een longontsteking, knap vierde, als eerste BMW-piloot voor merkgenoot Peter Thijs.

DSRX1845

Bij de tweeliters waren er drie pogingen nodig om de finale tot een goed einde te brengen. Bij de eerste start werd Van de Wege op de muur getikt en kreeg Martijn Vanhove een zwarte vlag. Bij de tweede run knalde Yves Teelen door een probleem met de remmen hard van de baan op… een heftruck die op het binnenterrein stond. De derde keer was de goede voor Peter Van de Wege, die Kurt Lamberts in de start net kon afhouden.

Foto’s Dave Smeets