Toen Škoda zich op de SUV markt stortte begon het bovenaan de ladder met de operkelijke Kodiaq. Iberische neef SEAT deed het tegenovergestelde en begon aan het andere uiteinde met de kleinere Ateca en Arona. Nu is er ook de grotere versie: de Tarraco. (Marc Lacroix)

 

Tarraco is een oude benaming van de stad Tarragona (Catalonië / Spanje).

 

Design

De 4,74m lange en 1,66m hoge SEAT Tarraco rust op de modulaire « MQB » basis van de VW groep, hier gekleed in een nagelnieuwe stijl die de trend zal zetten voor de volgende nieuwigheden van het merk.

 

De grille is ostentatiever ; de samenstelling varieert volgens de gekozen afwerking.

 

Interieur

Eenvoudig dashboard met horizontale lijnen en Digital Cockpit van 10’25 en een centraal 8′ HMI scherm ; infotainment systemen (met Navigation Plus) die reageren op basis van bewegingen, een première bij SEAT.

De Seat Tarraco wordt geleverd met zeven zetels ; de koffer kan uitgebreid worden door de passagierszetel plat te leggen voor het vervoer van lange voorwerpen.

 

Uitrusting

Full LED koplampen, dynamische richtingaanwijzers, Dynamic Chassis Control (adaptieve ophanging) ; nagenoeg alle op de markt beschikbare hulpsystemen zijn aanwezig. Ook vermoeidheidsdetectie en aanrijdingswaarschuwing doen hun intrede op deze Seat.

 

Motoren

TSI benzine 1.5-150 pk en 2.0-190 pk ; TDI diesel 2.0-150 en 190 pk ; tweewielaandrijving of 4×4 « 4Drive » ; manuele 6 bak of DSG7.

 

Commercialisatie

Bestellingen: December 2018 ; Eerste leveringen: begin 2019.

 

Van januari tot augustus 2018 verkocht SEAT wereldwijd 383.900 wagens, wat een stijging van 21,9% is in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Deze groei is onder andere te danken aan de aandacht van het merk voor de sterke SUV markt. De Tarraco zal een bijkomende troef vormen in de evolutie van het Spaanse merk.