18 maanden na zijn eerste overwinning in het Wereldkampioenschap Rallycross, heeft Sébastien Loeb zijn tweede zege te pakken. Na een bijzonder spectaculaire wedstrijd en voor volle tribunes, won de 9-voudige Wereldkampioen Rally de Belgische manche van World RX. Het was de eerste overwinning van Peugeot dit seizoen, na de overwinningen van VW-rijder en titelhouder Johan Kristoffersson in Portugal en Spanje.

Na twee kwalificatiemanches in zonnig lenteweer op zaterdag, regende het zondag lichtjes in Mettet. Het gaf de finales nog wat extra pit. In de eerste halve finale mocht Mattias Ekström vanaf de pole starten, maar het was duidelijk dat de beste startpositie op de natte omloop absoluut geen voordeel was. Ekström miste zijn start en werd buitenom gepasseerd door Kristoffersson. De VW’s maakten er een dubbelslag van, voor Mattias Ekström. Kevin Hansen, Niclas Grönholm en Robin Larsson, die een fantastische start maakte, maar vervolgens in de chicane in de fout ging, werden uitgeschakeld.

In de tweede halve finale werd flink geduwd bij de start. Timur Timerzyanov ging rond met zijn Hyundai i20, net als de houder van de pole position, Timmy Hansen. De Peugeot-rijder moest als laatste aansluiten, maar toch slaagde hij erin om als derde te finishen. Na een waanzinnige inhaalrace kon de Peugeot-piloot zijn finale veilig stellen: « Ik geef nooit op. Ik ben blijven knokken en elke ronde vond ik wel een gaatje om Baumanis en Chicherit te passeren. »

Vooraan profiteerde Sébastien Loeb van het tumult om overtuigend naar de zege te rijden, voor Andreas Bakkerud, die stuntte met een tweede plaats hoewel hij twee keer langs de jokerlap moest passeren. De Audi-rijder had immers een valse start gemaakt. « Dit is beter dan ik had verwacht, want ik heb me nog nooit goed gevoeld op deze omloop. Ik moet wel toegeven dat ik me beter voel in de Audi op een natte omloop dat bij droog weer. Ik voel de Audi nog niet goed genoeg aan om het maximum eruit te halen bij droog weer. Dan moet je heel precies zijn en daar slaag ik nog niet in, » aldus Bakkerud. Janis Baumanis, Guerlain Chicherit en Timur Timerzyanov werden uitgeschakeld.

De grote finale was een strijd tussen de drie grote merken in World RX: de twee VW’s van Kristoffersson en Solberg, de twee Audi’s van Ekström en Bakkerud en de twee Peugeots van Loeb en Hansen.

Opnieuw bleek de pole position een vergiftigd geschenk. Johan Kristoffersson geraakte amper uit de startblokken, terwijl Petter Solberg vanaf de tweede lijn meteen langszij kwam. De twee teamgenoten werden richting de muur gedwongen door Sébastien Loeb, die een prima start maakte. Loeb nam de leiding en gaf die niet meer uit handen. Petter Solberg pikte na het startgeweld als vierde aan, maar via een vroege pokerlap werd de VW-rijder nog tweede, voor Timmy Hansen, die een tweede Peugeot op het podium zette.

18 maanden na zijn eerste zege in World RX won Sébastien Loeb zijn tweede wedstrijd. « Ja, ik miste het winnen. Daarom heb ik tussendoor nog een paar kleine rally’s gereden, » lachte de Franse kampioen. « Dit seizoen zitten de drie merken bijzonder dicht bij elkaar. Het hangt allemaal van details af. Mijn startpositie aan de buitenkant was zeker geen nadeel. »

Voor Sébastien Loeb is deze tweede plaats een betere score dan verwacht: « Binnen enkele weken krijgen we een motorevolutie van Peugeot Sport. We wilden daarom de schade beperken in de eerste wedstrijden. Dat we hier winnen is dan ook beter dan verwacht. Zeker omdat de omloop in Mettet heel moeilijk is. Vooral die chicane op het snelle stuk achteraan op het circuit is een uitdaging. Elke ronde moet je jezelf opladen voor die situatie. Het is een heel snelle chicane waarin je heel nauwkeurig moet zijn. Een keer was ik iets te optimistisch en het liep maar net goed af, » lachte Loeb.

Petter Solberg was blij met zijn tweede plaats: « Soms moet je tevreden zijn met wat je hebt, zonder alles op het spel te zetten om meer te willen. Op een bepaald moment was ik vierde, dus ik ben blij met deze tweede plaats. Dit zijn belangrijke punten in het kampioenschap. »

(tekst H. Van Opstal – Foto’s J. Hendrickx)