35 starters en een Daf 55 Variomatic op kop

160524 Moonen 1605 Hoens Daf 55 Sez RegulVoor de tweede Sezoens regularity werd gekozen om de wedstrijd te opwaarderen naar een echte regularity. Bij de West-Vlaamse Autostal Atlantic vonden ze het trackingsysteem dat hun in staat stelde om de gemiddelden op de « regelmatigheidstrajecten » te controleren met transponders. Een hernieuwde aanpak die zorgde voor een recordaantal van 35 inschrijvingen!

Buiten de routiniers van het VAS Regularity kampioenschap was er een opvallend aantal inschrijvingen met daglicentie. Veel Nederlanders kwamen de grens (die op enkele kilometers van Bocholt ligt) overgestoken en opnieuw waren er een aantal inschrijvingen van rijdersduo’s die niet bij de reguliere VAS-troepen hoorden. 50 km/u was het gemiddelde dat de wagens, allen minstens 25 jaar oud, moesten handhaven op de klassementsproeven van de Sezoensrally. En dat werd dan nog bemoeilijkt door stopcontroles en/of stempelcontroles. Het zorgde voor een wedstrijd waarin het ritme zeer hoog lag. Bij de wissel van etappes en aan de finish zagen we dan ook zuchtende en zwetende deelnemers.

Jurgen en Tim De Bruyne, van ACP Bryghia, openden de score met de Toyota Celica TA22 en hielden het Nederlandse Gomans duo (VW Golf) en Moustache thuisrijders Henrik Jaeken en Guy Vrachten (Opel Corsa A) achter zich in de eerste etappe.

« Amper 10 minuten uit de wagen geweest, » zuchtte Ari Meeus, die met vader Patrick aan het stuur van de Ford Sierra replica na dat eerste deel de beste zaak deden voor hun positie in de tussenstand met een 4de plaats. « Er moet vlot worden gereden! »

De zaken namen een keerpunt in het tweede deel toen de Nederlanders Frank Moonen en Peter Hoens de leiding in handen namen en ook in het derde deel de beste puntendeling naar zich toe trokken. Ze werden voor hun eerste deelname aan de Sezoensregularity gelijk de winnaars in hun leuke Daf 55 Coupé… Variomatic!

« Dit hadden we absoluut niet verwacht, » vertelt de winnende copiloot Peter Hoens. « Frank moest aardig doortrappen om aan het gemiddelde te komen. Mooi wat hij heeft gedaan hoor! En prachtig georganiseerd. We komen ieder jaar naar de Moustache Classic en dat is ook zulke perfecte organisatie. Dus wij zijn heel tevreden met de winst hier. »

160524 VanRijckevorselH &F 1605 Volvo Sez RegulTweede in de eindstand werden de (uiteraard tweetalige) Brusselse broers Hervé en Frederic Van Rijckevorsel in hun Volvo Amazone.

« De tripmaster sloeg door in het laatste deel, en daardoor reden we een slecht gemiddelde. Dat kostte ons de wedstrijd, » verklaarde Frederic, die alvast beloofde om volgend jaar terug te keren.

Evenveel vreugde bij de derde geplaatsten, het Nederlandse duo Ger en José Gomans in een VW Golf, en ook bij de houders van de 5de plaats, Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts. Zij pakken immers de « virtuele » overwinning en de volle pot aan VAS kampioenschapspunten. In hun VW Golf deden ze in afwezigheid van Timothy Mahieu en met een verre 14de plaats van Patrick en Ari Meeus de beste zaak in de voorlopige tussenstand.

160524 HendrickxP 1605 VanDooren MGB Sez RegulHet is nu lang wachten op de volgende wedstrijd, de Regularity van Kasterlee, op zondag 28 augustus. In het VAS-kampioenschap met 7 proeven, mogen 2 schrapresultaten worden ingebracht. Belangrijk, want het betekent dat er nog veel kan gebeuren. Vervolg in Kasterlee…

Uitslag

1. Moonen Frank-Hoens Peter Daf 55 Coupé 32,6
2. Van Rijckevorsel Hervé & Frederic Volvo Amazon 36,0
3. Gommans Ger & José VW Golf 37,2
4. De Bruyne Jurgen & Tim Toyota Celica TA22 39,0
5. Van den Bogerd Luc-Nuyts Benny VW Golf 39,8
6. Vrolix Wouter-Vanhoudt Karen Toyota Celica TA60 40,1
7. Jaeken Hendrik Vrachten Guy Opel Corsa A TR 42,7
8. Leclere Guy & Kevin Ford Escort Mk2 43,3
9. Umans Tom-Lemmens Michiel BMW E30 46,4
10. V.derVelde Laurens-V.deBoel Jenny Ford Escort Mk1 RS2000 48,3
11. Dierckx Elien & Stephanie Toyota MR 48,3
12. Vervoort Kris & Cisse Opel Kadett C Coupe 49,6
13. Decremer Werner-Vrancken Serge Porsche 944 50,5
14. Meeus Patrick & Ari Ford Sierra 53,7
15. Fokkens Peter-Mestrom Roy Peugeot 205 GTi 1.9 67,2
16. Sohier Pieter-Verhoest Baudewijn Opel Manta 90,9
17. Colson Renaud-Delhalle Gregoire Volvo Amazon 92,4
18. Hendrickx Paul&Van Dooren Lex MG B 108,1
19. De Bie Willy-Negers Aegir Opel Kadett E 119,0
20. Leys Mario-De Cuyper Elke Opel Manta 122,1
21. Moorthaemer Jan-Lormans Lilian Rover Metro GTi 125,8
22. Engels Jeroen & Wilbert Ford Escort 147,9
23. Davids Harold-Wijlaars Marius Opel Commodore 162,0
24. Geerkens Lennert-Hanssen Mitch Toyota Celica 202,7
25. Van Samang Yves-Wennekes Olaf Citroën 2CV 328,0
26. Gosselin Christophe-Kremer Olivier Ford Escort Mk1 348,7
27. Wolter Robert-Schreurs Rob Mini 1000 405,0
28. Wetzels Thomas-Sevens Davy BMW E30 441,2
29. Timmermans Maarten-Van Rijt Dirk Opel Ascona A 485,4