Overdrive 2e met een BAIC Motor

De Silk Way Rally, die dit jaar startte in Moskou en eindigde in het Chinese Xi’an, heeft na 14 etappes en bijna 10.000 km opnieuw bewezen dat een lange rally raid sportief van hogere waarde is dan de Dakar. Helaas moet de Silk Way het zonder diens promotiemachine doen. Het leek erop dat Peugeot enkel maar aan de start moest staan om met de overwinning aan de haal te gaan tegenover een relatief zwakke tegenstand, maar de winnende 3008 DKR van Cyril Despres werd in de eindstand gevolgd door drie… Chinese wagens. (door Bernard Verstraete)

In tegenstelling tot Peterhansel en Loeb maakte Cyril Despres geen grote fouten. (MCH)

De dominantie van Peugeot in deze Silk Way Rally was bijna totaal. De 3008 DKR Maxi’s wonnen 10 van de 13 verreden etappes, vijf voor Peterhansel, vier voor Loeb en één voor Despres. De kruimels waren voor de Amerikaan Bryce Menzies (Mini) de zevende etappe, de verrassende Italiaan Eugenio Amos die van de fouten van zijn tegenstanders gebruik maakte om de tiende etappe te winnen met een ex-Sainz Buggy 2WD met Ford motor, en Christian Lavieille, die later in dit artikel nog aan bod komt.

Maar prestaties waren niet de enige sleutel tot succes in deze marathon die berucht staat omwille van zijn selectiviteit. Net als vorig jaar verloor Stéphane Peterhansel snel het de kansen op de overwinning door op de vierde dag overkop te gaan. Na de 2u30 tijdverlies bij dit incident kwamen er de volgende dag nog 50 minuten bovenop door problemen met schokdempers. Ondertussen hadden Al Rajhi (3u) en Menzies (40′) ook tijd verloren door van de baan te gaan en Cyril Depres (50′) door verloren te rijden.

Halfweg de wedstrijd leek Sébastien Loeb gewonnen spel te hebben met meer dan een uur voorsprong op Despres en bijna twee uur op Menzies en de verbazende « Chinese » wagens van Han Wei (Geely) en Christian Lavieille (BAIC Motor). Maar niets is ooit zeker in deze Silk Way  Rally. De dag volgend op de rustdag liet Loeb zich verrassen en ging hij overkop. ‘s Avonds werd bij hem een gebroken vinger vastgesteld en de Fransman trok zich terug uit de wedstrijd.

Sébastien Loeb liet zich verrassen en verloor een bijna zekere overwinning. (Red Bull)

Met Cyril Despres aan de leiding en in principe de enige die nog op de overwinning aanspraak kon maken steeg de druk in het Peugeot kamp want de vijfvoudige Dakar winnaar bij de motoren bleef niet gespaard van problemen. In de tiende etappe was hij even het goede spoor kwijt. Twee dagen later verloor hij nog tijd door een defecte pomp van de stuurbekrachtiging. Op de voorlaatste dag, in de echte duinen, kon alles nog veranderen. Maar met Peterhansel in zijn dienst als assistentiewagen (de rollen werden omgekeerd) behield Despres de leiding en de laatste etappe werd geannuleerd door een zondvloed. De « derde man » van het team behaalde zijn tweede overwinning op rij met Peugeot in de Silk Way Rally.

« Met dank aan David Castera (zijn teamgenoot, NdlR) voor het uitstekende werd dat hij tijdens deze wedstrijd verricht heeft en bedankt aan Peugeot dat me deze mooie carrièremogelijkheid gaf, » verklaarde de Fransman aan de meet. « Bedankt ook aan de ingenieurs van Peugeot Sport en alle mecaniciens die me deze competitieve wagen bezorgden. Ik kijk ernaar uit om aan de Dakar 2018 deel te nemen met de Peugeot DKR Maxi. Het is duidelijk mijn volgende doel… »

De aanwezigheid van Tom Colsoul naast zich volstond niet om Yazeed Al Rajhi te kalmeren. (Vermeij)

Nadat ze lang in het zand vast staken in etappe 13 leegden de officiële Mini’s de kelk tot op de bodem. Lange tijd derde, en zelfs tweede na de opgave van Loeb, verdween Menzies van het voorplan toe ook hij verloren reed. Hij eindigde uiteindelijk negende net voor Yazeed Al Rajhi et Tom Colsoul.

Een mooi succes bekroont de eerste samenwerking tussen BAIC Motors, Overdrive en Christian Lavieille. (SWR)

Toch één reden voor Belgische tevredenheid: een wagen ingezet door Overdrive, de BAIC Motors V8 proto in de bekwame handen van de Fransman Christian Lavieille eindigde tweede. Lavieille en zijn trouwe partner Garcin reden bijna constant in de Top 5 nadat ze twee maanden geleden al een kleine Aziatische wedstrijd op hun naam schreven. Samen met Overdrive schreven ze geschiedenis door een Chinees merk een topresultaat te bezorgen in een rally raid.

Wei Han behaalde een schitterende derde plaats met de tot Geely omgedoopte SMG . (Anton Elikov/SWR)

Maar ze waren niet de enigen want Geely vervolledigde het podium met een Chinees team, Wei Han-Liao Min, op een door SMG gebouwde buggy. BAIC Motors en Geely, die eveneens de zesde en zevende plaats in de wacht sleepten achter de Peugeot van Peterhansel, animeerden de strijd voor de podiumplaatsen in een mooie duel met Menzies en Yong Zhou, die helaas zijn Toyota Hilux op het dak legde in de negende etappe.

De Italiaan Eugenio Amos kende zijn hoogtepunt met winst in de tiende etappe met zijn Buggy 2WD. Hij eindigt ook vierde algemeen. (SWR)

Einduitslag
1. Cyril Despres/David Castera (F-Peugeot 3008 DKR Maxi) 41u46’25 »
2. Christian Lavieille/Jean-Pierre Garcin (F-BAIC Motor BJ4OL V8) +1u04’39 »
3. Wei Han/Liao Min (CHN-Geely SMG Buggy) +1u11’29 »
4. Eugenio Amos/Sébastien Delaunay (I/F-Ford TRX Buggy 2WD) +2u12’12 »
5. Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F-Peugeot 3008 DKR Maxi) +2u37’27 »
6. Binglong Lu/He Sha (CHN-BAIC Motor BJ4OL V8) +3u13’49 »
7. Kun Liu/Mingji Fang (CHN-Geely SMG Buggy) +3u26’07 »
8. Jérôme Pélichet-Eugénie Decré (F-Toyota Hilux) +3u27’46 »
9. Bryce Menzies-Peter Mortensen (USA-Mini JCW Rally) +4u05’50 »
10. Yazeed Al Rajhi-Tom Colsoul (UAE/B- Mini JCW Rally) +5u29’19 »
12. Zhitao He/Kai Zhao (CHN-Toyota Hilux Overdrive) +25u43’03 »
15. Mariia Oparina/Taisiia Shtaneva (RUS-Maverick X3) 1e dames +27u33’20″…

In de tweede helft van de wedstrijd kon Cyril Despres beroep doen op een luxe waterdrager in de vorm van Stéphane Peterhansel, die zelf toch vijf etappes op zijn naam schreef. (Red Bull)