Loeb opent de score en Peterhansel vecht terug

In afwezigheid van de beste Toyota piloten, en onder anderen Nasser Al-Attiyah, en slechts met Yazeed Al Rajhi als speerpunt van het Mini X-Raid team, kan Peugeot dit jaar niet geklopt worden in de Silk Way Rally. Dit relatief gebrek aan interesse is nog meer betreurenswaardig omdat deze wedstrijd op sportief vlak interessanter is dan de Zuid-Amerikaanse Dakar. Maar op promotioneel vlak valt de Frans-Russchische organisatie van de Silk Way in het niets tegenover de mastodont TSO en dus zal deze prachtige Aziatische raid in uiterste discretie plaatsvinden.

Dankzij winst in de 2e etappe heeft Stéphane Peterhansel de leiding genomen.

Het was dan ook logisch dat de eerste twee etappes gedomineerd werden door de Peugeot piloten. Op een parcours dat meer weg had van het WRC dan een rally raid en in modderige omstandigheden liet Sébastien Loeb de eerste dag zijn talent spreken. Loeb haalde het voor Stéphane Peterhansel en Cyril Despres, die als handicap had dat hij de weg moest openen.

Gisteren, op een proef van 157 km, maakten Peterhansel en Cottret gebruik van het feit dat hun teamgenoten Loeb-Elena de weg moesten openen om hen van antwoord te dienen en de leiding bij de auto’s over te nemen, voor Loeb en Despres. Maar de drie Peugeots 3008 DKR worden door amper 1’19 » gescheiden. Het was echter vooral zaak om het juiste spoor te volgen op het tracé dat er zeer glad bij lag door de recente zware regenval in de streek van Basjkirië. Door zijn vaak « enthousiaste » rijstijl, ondanks de aanwezigheid van Tom Colsoul naast hem die… drie dagen voor de start gecontacteerd werd om met hem deel te nemen (!), verloor de Saoedi Yazeed Al Rajhi (Mini JCW) bijna 4 uur door op 34 km van de meet van de baan te gaan waarbij hij in de kant bleef steken.

Het op de valreep aan mekaar gekoppelde duo Yazeed Al-Rajhi en Tom Colsoul heeft nu al alle kansen op de overwinning verloren.

De Amerikaan Bryce Menzies (Mini JCW) en de Chinees Han Wei (Geely SMG Buggy) vervolledigen de top 5, zowel in de etappe als algemeen.

De Australiër Adrian Di Lallo is vast beter weer gewend maar dat weerhield hem er niet van zich twee maal de snelste te tonen met zijn Isuzu MU-X in de T2 categorie (voorbehouden aan wagens die dichter bij de serieversie aanleunen). Hij heeft meer dan 5 minuten voorsprong op de officiële Toyota Land Cruiser van de Japanner Akira Miura.

Mammoet Rallysport during the technical and administrative checks of the Silk Way Rally in Moscow, Russia, July 5, 2017 – Photo Anton Elikov/SWR

Bij de trucks vochten Martin van den Brink (Renault Sherpa) en Gerard De Rooy (Iveco 4×4) een duel op afstand uit in deze tweede etappe van de Silk Way Rally. Optimaal gebruik makend van het overenthousiasme van Tatra piloten Kolomy en Loprais, maar ook van Viazovich (MAZ), die alle drie in de fout gingen, trokken de twee Nederlanders zich uitstekend uit de slag. Van den Brink was in de etappe 2’04 » sneller dan De Rooy maar telt in de algemene stand slechts 13″ voorsprong op zijn landgenoot.

De winnaar van de eerste etappe, de Tsjech Martin Kolomy (Tatra), gaf meer dan 11′ en zakt naar de 5e plaats algemeen. Een peulschil tegenover de 56 minuten die Siarhei Viazovich (MAZ) verloor en de 2 uur die Loprais liet liggen.

Vandaag wachten 800 km snelle pistes op de deelnemers die Kazakhstan betreden, waar van 329 km tegen de klok

Algemene stand na Etappe 2:
1. S. Peterhansel / J.-P. Cottret (F-Peugeot 3008 DKR) 2u33’31 »
2. C. Despres / D. Castera (F-Peugeot 3008 DKR) 2u37’03 »
3. S. Loeb / D. Elena (F-Peugeot 3008 DKR) 2u34’50 »
4. B. Menzies / P. Mortensen (USA-Mini JCW Rally) 2u45’31 »
5. W. Han / L. Min (CHN-SMG Buggy Geely) 2u51’02 »
23. Y. Al-Rajhi / T. Colsoul (UAE/B-Mini John Cooper Works) 4u45’10″…