Stop! We moeten helaas onmiddellijk iedereen ontgoochelen die dacht – of hoopte – dat Skoda binnenkort zijn terugkeer op het hoogste niveau in het WRC vanaf 2019 zou aankondigen. Tenzij er een verrassing van formaat volgt zal er geen Skoda Fabia WRC aan de Monte-Carlo Rally deelnemen in januari.

Skoda staat echter wel op de lijst van constructeurs die ingeschreven zijn in het WRC…

Komt er een « officiële » deelname van Skoda met hun R5? (Foto Skoda Motorsport)

De informatie moet nog bevestigd worden op de komende Wereldraad van de FIA, maar een hervorming van het WRC-2 en de puntenverdeling zou aan constructeurs toelaten punten te scoren in het Wereldkampioenschap Rally met R5’s.

Het zou dan « volstaan » aan Skoda om zich naast Toyota, Hyundai, Citroën en (misschien) M-Sport in te schrijven om hun naam te zien staan in hetzelfde klassement. En als één van hun piloten in de Top 10 van een wedstrijd eindigt, wat dit jaar al meerdere keren gebeurd is want Kopecky telt 17 punten (1+4+4+2+6) en Tidemand 11 (6+1+4), zou Skoda eveneens bij die punten bij de Constructeurs scoren.

Dat zou dus ook kunnen voor bijvoorbeeld Citroën Racing met « officiële » C3 R5’s zoals die van Stéphane Lefebvre dit jaar, die dan ook wat punten kan scoren in het kampioenschap. Een ideale oplossing als Citroën Racing zich zou beperken tot twee exemplaren van de C3 WRC.

Citroën Racing kan de inspanningen in WRC-2 verderzetten met de C3 R5, als promotie van het model (Foto Citroën Racing)

De recente komst van Ole Christian Veiby bij Citroën (hij neemt dit weekend aan de Wales Rally GB deel met een privé C3 R5) bezorgt de jonge Noor al een voet achter de deur bij het officiële team, waarbij hij kan leren van Esapekka Lappi wiens carrière door Veiby Senior beheerd door via diens structuur  Even Management.

Deze beslissing zou ook Volkswagen kunnen aanzetten zich op dezelfde manier te tonen om de nieuwe Polo R5 te promoten, die zal debuteren in Catalonië met Eric Camilli en Petter Solberg? Maar enkele weken geleden herhaalde de Duitse constructeur opnieuw dat er niet overwogen wordt een « officiële » wagen in te zetten tegenover die van klanten…

Stéphane Lefebvre zou de ideale piloot zijn om het potentieel van de C3 R5 te bewijzen in 2019 (Photo Citroën Racing)

Deze evolutie van het reglement kan ook interessant zijn voor de M-Sport structuur van Malcolm Wilson, op voorwaarde dat die volgend jaar nog van de partij is, maar daar komen we later nog op terug.

Het is nu afwachten of het toekomstige reglement nog steeds een maximum van drie genomineerde wagens par constructeur toelaat en enkel punten toekent aan de eerste twee geklasseerden…

In Wales zal PH Sport een officiële C3 R5 voor Lefebvre en twee privé wagens voor Tempestini en Veiby (Foto PH Sport)

Parallel aan deze evolutie van het WRC-2 zou een nieuwe competitie het licht zien voor echte privé deelnemers met een R5 in manches van het Wereldkampioenschap Rally.

Om hierover bevestiging te krijgen moeten we wachten tot volgende Wereldraad van de FIA die plaatsvindt op 12 oktober in Parijs, waar ook een kalender gevalideerd zou worden die aanzienlijk verschilt van die van het kampioenschap van 2018.

Net als Camilli eind dit seizoen wordt ook Greensmith rechtstreeks door M-Sport ingezet in WRC-2 (Foto @World/M-Sport)