VW bevestigt zijn overmacht

Op het legendarische circuit van Lydden Hill, waar 50 jaar geleden de eerste rallycross werd verreden, werd dit weekend voor de laatste keer een manche afgewerkt van World RX. Volgende week wordt immers een nieuw circuit ingehuldigd in Silverstone. De organisatoren kregen met Petter Solberg wel de gedroomde winnaar om het palmares op Lydden Hill af te sluiten.

Bij de Supercars stond er, net als in Mettet, geen maat op de dominantie van de officiële VW Polo’s. In de eerste drie manches was Petter Solberg de snelste, waarna in Q4 de fakkel werd overgenomen door zijn teamgenoot Johan Kristoffersson. Een bewuste keuze van Solberg om zijn teamgenoot de koppositie in de tweede halve finale te bezorgen.

Achter Solberg was de strijd bijzonder fel tussen Andreas Bakkerud, goed op dreef met zijn Ford Focus van Hoonigan, Mattias Ekström, nog altijd leider in de WK-stand met zijn Audi, en Sébastien Loeb, die steeds beter draaide naarmate het evenement vorderde.

De eerste halve finale werd gewonnen door Petter Solberg, die iedereen verraste door nog drie nieuwe banden te monteren. De Noor ging vroeg jokeren en werd even opgehouden door Timur Timerzyanov, maar zijn zege kwam nooit in gevaar. Andreas Bakkerud en Timmy Hansen plaatsten zich ook voor de finale, terwijl Timerzyanov, Ken Block en Janis Baumanis uitgeschakeld werden.

In de tweede halve finale ging de zege naar VW-teamgenoot Kristoffersson, voor Sébastien Loeb en Mattias Ekström.

In de grote finale speelden de VW’s het teamspel perfect. Petter Solberg nam de kop vanaf de pole position, terwijl Johan Kristoffersson meteen de jokerlap in dook. Een afgesproken strategie.

« Voor elke finale weten we perfect wat we gaan doen. Het was logisch dat ik meteen zou jokeren, terwijl Petter op de normale piste zou blijven. Uiteindelijk was hij het ganse weekend een fractie sneller, » vertelde Kristoffersson.

Het maakte uiteindelijk niet zoveel uit. Petter Solberg domineerde de wedstrijd en pakte na 405 dagen zonder WK-succes nog eens de overwinning. Kristoffersson vervolledigde de VW-dubbel en Andreas Bakkerud werd derde. Sébastien Loeb eindigde op de vierde plaats, voor Mattias Ekström, die net als Timmy Hansen lek reed.

Petter Solberg was bijzonder blij met de zege, waardoor teamgenoot Kristoffersson aan de leiding komt in de WK-stand. « Dit is het resultaat van de afspraken die we deze winter gemaakt hebben. Het is een overwinning van het team. Johan en ik, we werken heel nauw samen. Dat was een vereiste om samen te werken en we plukken er beiden de vruchten van. Onze VW’s worden elke wedstrijd iets beter. Dit weekend was gewoon perfect! Alleen jammer dat het de laatste keer in Lydden Hill was. Elke sport moet zijn historie koesteren. Lydden is een mythische omloop met veel geschiedenis. Ik ben erg blij met deze zege, want het was al erg lang geleden. Maar, om kampioen te worden, moet je niet altijd winnen. Je moet vooral heel regelmatig punten pakken en uit de problemen blijven. »

 

Het lijkt er sterk op dat Volkswagen, na het Wereldkampioenschap Rally, nu ook World RX gaat domineren. « Nee, zo ver wil ik nog niet gaan. We zijn op de goede weg, maar ik weet als geen ander dat het bijzonder snel kan gaan in deze sport. Mattias Ekström won de eerste drie wedstrijden en toen dacht iedereen dat Audi onklopbaar zou zijn. Nu hebben wij een goede periode, maar alles blijft mogelijk, » besloot Solberg voorzichtig.

Andreas Bakkerud was erg blij met zijn podiumplaats: « Aan de VW’s was niets te doen dit weekend, dus ik ben de beste van de rest. Ik weet hoe fanatiek Petter voor deze 10de zege gewerkt heeft, dus petje af. Maar, onze Ford wordt ook beter. Het zijn nog details die het verschil maken, » aldus Bakkerud.

Michaël De Keersmaecker was ook van de partij bij de Supercars. Hij sloot het weekend af op de 24ste plaats. « En toch ben ik tevreden, want onze Fiesta was veel beter dan in Mettet. We hadden het differentieel veranderd en plots stuurde de wagen veel beter in. Voor mij zijn dergelijke WK-wedstrijden gewoon een testsessie met het oog op de wedstrijden in Euro RX. Ik heb gezien dat ik de tijden van O’Donovan kon evenaren en hij stond in Barcelona op het podium. Ik ben ervan overtuigd dat een finale in het EK mogelijk moet zijn. Afspraak in Noorwegen, » vertelde de coureur uit Londerzeel.

De Ridder en Volders in de kijker

In de nevencategorieën lieten de Belgen zich van hun beste zijde zien. Steve Volders leek bij de TouringCars op weg naar de overwinning, maar een hapering van de motor gaf Enerberg net de kans om de Limburger te passeren.

In RX2 ging de overwinning naar Cyril Raymond, die het weekend domineerde. Geen verrassing, want de Fransman rijdt bijna wekelijks met een RX2, aangezien hij ook in het Amerikaanse GRC actief is. Dan Rooke werd op zijn thuiscircuit mooi tweede. Guillaume De Ridder leek op weg naar de derde plaats, maar in de finale kostte een aarzeling hem een podiumplaats. In zijn tweede wedstrijd in RX2 was de vierde plaats in elk geval een onverhoopte stunt voor de Brusselaar.

« Ik had niet verwacht zo snel te zijn, want ik had nooit eerder gereden op het snelle circuit van Lydden Hill. Maar, de piste beviel me wel. Na twee keer vier rondjes in de trainingen, klokte ik meteen een 4de tijd in de eerste kwalificatiereeks. Ik merkte dat ik met mijn ervaring uit de karting het verschil kon maken in de linkse voor de beklimming en in de dubbele rechtse bovenaan. In die bochten moest je heel fijn sturen en zoeken naar tractie, zoals in karting. Daar maakte ik het verschil. In de finale verloor ik in de derde ronde een paar meters toen een piloot voor me de bandenstapel raakte. Ik moest even uitwijken. Die aarzeling kostte me de derde plaats. Maar, vierde in mijn tweede rally in RX2, daar had ik voor getekend! Ik kijk al uit naar Noorwegen, » lachte Guillaume De Ridder.

Foto’s: Johan Hendrickx