We zijn er! Na een zeer lang winterseizoen, mogen de bolides van de Belgian Gentlemen Drivers’ Club (BGDC), nu gekend onder de Hundred Series by BGDC, weer de piste op tijdens een evenement dat zich meteen groots aangekondigd: de Spa 400! De promotoren en organisatoren van de BGDC zijn ook de mensen achter deze nieuwe meeting en hun opzet was van bij aanvang duidelijk: de mensen die autosport als passie beoefenen ook de kans geven om een echte en betaalbare uithoudingsrace mee te maken.

De idee is om een lange race te laten herleven, een race die tegelijkertijd betaalbaar blijft en dat op het mooiste circuit te wereld”, leggen Raphaël van der Straten en Patrick Van Billoen in naam van de BGDC uit. “Om alle deelnemers maximaal tegemoet te komen, hebben we een uitbreiding en aanpassing van onze regels bekomen, die maken dat we nu ook wagens zoals de Porsche 991 Cup en andere Silhouetten toelaten. Hoe meer volk hoe meer vreugde en dus ben ik er ook zeker van dat we ons dit paasweekend in de Ardennen goed gaan amuseren.”

Bovendien hebben de organisatoren, tijdens de ontwikkeling van het concept van de Spa 400, ook gedacht aan meer dan alleen maar de race op het circuit. “We wilden vooral een gratis evenement blijven, leuk voor de fans ook, maar dat is niet steeds een garantie om veel mensen aan te trekken”, gaan de mensen van de BGDC verder. “Vandaar de idee om de gezinnen aan te spreken, waarbij papa rustig naar de auto’s kan kijken, terwijl de mama’s en de kinderen – of omgekeerd – andere dingen doen. Op zaterdag is er een manche van de bekende Trophée des Petits Patelins, een echte competitie voor zeepkisten, in de afdaling van het circuit, terwijl op zondag twee smurfen door de paddock wandelen, waar de kinderen mee op de foto kunnen, terwijl die smurfen ook 3000 albums ‘De smurfen en het verloren dorp’ van Panini uitdelen. Op het terras van de ‘Pit Building F1’, boven de stands, is er heel wat animatie met luchtkastelen, een ballenbad, slot racing, een Kids Corner om te knutselen en geschminkt te worden, de kids kunnen er ook wagens schilderen, met kleine elektrische auto’s spelen, er is een carrousel, golf, voetbalgolf… Er staan ook simulatoren en werfmachines die door het FOREM voorgesteld worden. Voldoende dus voor iedereen!”

En op de piste?

Na de kwalificaties op zaterdag en de warm-zondagochtend tussen 9u00 en 9u30, wordt de echte start van de Spa 400 om 11u00 gegeven. Meer dan 50 deelnemers – de deelnemerslijst is nog niet afgesloten – worden verwacht, met een meute Porsche 991 Cup in Division 3, waaronder Bouvy-Despriet, Paque-Paisse (als voorbereiding op de Total 24 Hours of Spa in juli), Meulders-Renmans-De Wilde, Verhoeven-Van Parijs-Vanneste, of nog Redant-Van Haeren. Tegen dat geweld uit Stuttgart, zien we de MARC BMW M2 V8 van Van Rompuy-Vanbellingen-Qvick, de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures van van der Straten-Dupont, of de Silhouette Solution F van Latre du Bosqueau-Roustan.

In de Division 2 van de BGDC zien we uiteraard heel wat BMW, meer dan ooit in hun element op de omloop van Spa-Francorchamps. We denken dan aan de M3 van Bolle Debal-Bolle Debal, Pampel-Pampel-Rosoux, Pampel-Vermeulen, Verbeke-Smets (Compact M3) en Engelen-Van Mechelen. Ook andere Beierse modellen kunnen vooraan meespelen, zoals een 130d (Vermeulen-Michiel-Tak), een 120d (Heynink-De Vocht-Van Loo en Roesbeke-Brads-Van den Hove) en een 118d (Maes-Van Bael-De Cooman), zonder de mooie Z3 M Coupé (De Landsheere-Vandekerckhove-Kluyskens) te vergeten. In Division 2 zien we ook de originele RXC Domec van Bourdouch-Dodion-Morel, de snelle Renault 21 Turbo van Danneels-Danneels-Gilot, maar ook drie VW Golf TDI (Van Den Berge-Van Den Berge-De Smet, Heirman-Van Delm en Kempf-Thijssen).

Ook in Division 1 wordt de strijd intens, met de diverse Peugeot RCZ Cup uit de Klasse A16T die de favorietenrol op zich nemen… al moeten ze uiteraard ook de afstand volmaken. Semoulin-Semoulin-Lambert, Heinen-Hayot, Dewaelheyns-Dussoul-Burton en Vandercam-Nevers verdedigen de eer van de Leeuw, maar ze moeten rekening houden met de andere sterren uit de Klasse B, de Vauxhall Astra van Katsers-Ménage en de Renault Clio van Asnong-Bailly, Simon-Bovy-Charlier, Debroux-Deger, Bourgeois-Crefcoeur, Braun-Braekevelt, Van Kuyk-Leten, Leroy-Delencre, Hoogwerf-Hoogwerf, Jeukenne-Frère-Hortulanus en Duthoit-Franken-Vernaillen. Rekening houden doen we ook met de Honda Civic van De Laet-Van Billoen en Gillion-Thiroux.

In de klasse D van de D1, zien we de ‘flashy’ Porsche Boxster van Neutelers-Beeckman-Denis die het opneemt tegen de BMW E30 van Gilson-Cesari, terwijl de Honda Civic 1600cc van Van Damme-Deridder-Verraleweck het levende bewijs is dat niet iedereen heel veel paardenkracht nodig heeft om zich te amuseren.

Voeg aan deze lijst nog de BMW M235i Racing en de BMW 325i Clubsport Trophy van de BMW Racing Cups van Jan Horemans toe en het wordt een mooie race. Op zaterdag is er al de NES 500, een soort aperitief van de Spa 400. Deze wedstrijd duurt 240 minuten. Voor autosport moet u dit weekend in Spa zijn…