Stoffel Vandoorne is opnieuw naar Japan gereisd, om er de vijfde van zeven wedstrijden van het Super Formula kampioenschap af te werken. Uiteindelijk gaat die door in Okayama en niet in het oorspronkelijk voorziene Autopolis, maar dat verandert niets aan het feit dat de vertegenwoordiger van het RACB National Team zijn uiterste best zal doen om met de eenzitter van het Docomo Team Dandelion Racing punten te scoren.

Amper was bevestigd dat onze landgenoot in 2017 titularis zal zijn voor het McLaren-Honda team of Stoffel Vandoorne zat alweer op het vliegtuig richting het Japanse Okayama. De deelnemers aan het Super Formula kampioenschap komen er in actie op dezelfde omloop als die waarop ze de tweede race van het seizoen hebben afgewerkt. En dat heeft zo zijn redenen: het circuit van Autopolis is immers niet in staat ze te ontvangen, na de schade die door een recente aardbeving werd veroorzaakt.

« In Okayama rijden geeft me indruk dat ik het verhaal dat we in mei niet konden afmaken nu wel kan uitschrijven », vertelt Stoffel Vandoorne. « De wedstrijd vertrok toen wegens de hevige regen achter safety car, maar na acht ronden vond de wedstrijdleiding het welletjes en werd de rode vlag bovengehaald. »

okayama-033

Bij die meeting moest de vertegenwoordiger van het RACB National Team van op de zestiende plek aan de race beginnen. In de kwalificaties had zijn bolide last van een elektronisch probleem, waardoor de versnellingsbak niet naar behoren werkte.

« Toen kon ik maar getimede ronde afwerken, op oude banden bovendien », herinnert Stoffel zich. « Ik hoop dat het dit keer allemaal wat beter loopt. In Okayama is inhalen extreem moeilijk, want de piste is heel smal. Ze bestaat vooral uit langzame bochten en er zijn maar weinig uitloopstroken. Een foutje is nooit ver weg en het is dus heel belangrijk om een uitstekende kwalificatiesessie neer te zetten. »

En dat geldt al zeker voor deze vijfde meeting van het seizoen, want die heeft toch een ietwat bijzonder format. Deze vrijdag zijn er geen vrije trainingen. Op zaterdag mogen de rijders een uur vrije trainingen afwerken, waarna twintig minuten kwalificaties volgen. ‘s Namiddags volgt dan al een eerste wedstrijden over 30 ronden, zonder pitstop.

Zondag wordt er dan een tweede kwalificatiesessie afgewerkt (verdeeld in Q1 en Q2), waarna er een wedstrijd over 51 ronden volgt, waarin verplicht van banden moet worden gewisseld.

« Het weer zou eens te meer een belangrijke rol kunnen spelen. Op zaterdag zou de temperatuur tamelijk hoog liggen, waardoor de bandenslijtage kan worden beïnvloed. En het is niet onmogelijk dat het zondag regent. »