Ott Tänak lijkt op weg naar zijn derde opeenvolgende zege in Duitsland. (WRC Media)

Ott Tänak, de leider in het Wereldkampioenschap Rally, heeft de langste etappe van de Rally van Duitsland naar zijn hand gezet. De kopman van Toyota werkte een foutloze dag af en bouwde een voorsprong uit van 32″4 op zijn teamgenoot Kris Meeke. Jari-Matti Latvala maakte er een prachtige dag van voor het Japanse team, want hij staat met zijn Toyota Yaris WRC op een onverhoopte derde plaats, 9″4 achter Meeke.

En waar is Thierry Neuville gebleven? Onze landgenoot was zaterdagmiddag nog helemaal in strijd voor de overwinning, want voor de 4 proeven op de fameuze en beruchte Panzerplatte in Baumholder stond de Hyundai-rijder op de 2de plaats op 5″0 van leider Tänak. Neuville was vastbesloten om toe te slaan, maar het ging mis. Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul reden lek op de 41 km lange proef op de Panzerplatte. Het wisselen van het wiel kostte bijna anderhalve minuut. Een proef later liet onze landgenoot zich nog eens verrassen in een snelle bocht, waardoor hij de dag afsluit op de vijfde plaats.

« We wisten dat de Panzerplatte dit jaar een loterij zou worden. Het beton is versleten en telkens worden grote stenen los gereden. We hebben zo een grote kei geraakt midden op de rijlijn. Er zat een kleine scheur in de band. Heel jammer, want ik voelde me goed en ik bleef Ott onder druk zetten, » vertelde een aangeslagen Thierry Neuville, die op de laatste proef van de dag nog rond ging. « Ik een snelle bocht brak de achtertrein uit. Om niets te raken, gooide ik de wagen rond op de handrem. Daarbij raakte ik blijkbaar het knopje op het stuur dat het schakelen met de versnellingspook uitschakelt. Voor ik besefte dat ik dat knopje had geactiveerd, waren we al een paar km verder. We hebben nog wat tijd laten liggen, maar we gaan proberen terug te komen… »

Bij Sébastien Ogier ging het ook van kwaad naar erger. De Franse titelverdediger klaagt al de ganse wedstrijd over onderstuur en de Citroën-rijder reed ook lek op de Panzerplatte, waardoor hij is gezakt naar de 8ste plaats op 2’09 ».

 

Thierry Neuville op de bekende jump op de Panzerplatte. (WRC media)

Ott Tänak domineerde de tweede etappe van de Rally van Duitsland. (WRC Media)

“Thierry was deze ochtend een fractie sneller dan ik, maar ik zag ook dat hij risico’s moest nemen om die tijden te rijden. Helaas had hij tegenslag op de Panzerplatte, waardoor we met een comfortabele voorsprong aan de slotdag kunnen beginnen, » aldus Tänak.

Met nog vier proeven te rijden in de wijngaarden, goed voor een totaal van 79,5 km tegen de klok, blijft alles mogelijk. De vraag is of Thierry Neuville de volle pot kan scoren op de Power Stage en of Dani Sordo zijn kopman alsnog zal laten passeren voor de vierde plaats. Ook bij Citroën zou Esapekka Lappi zijn kopman Sébastien Ogier een handje kunnen helpen.

Van Belgische zijde was de tweede etappe minder succesvol. Guillaume de Mevius liet zich heel vroeg verrassen op een jump. De Citroën-rijder sprong een meter te ver, knalde hard in de sloot en brak daarbij de ophangingsdriehoek. De rijder van het RACB National Team moest opgeven. Op de laatste proef van de dag verdween ook Sébastien Bedoret van de tabellen, nadat hij frontaal op een everzwijn knalde in de donkere bossen van het militair domein. De Skoda-rijder, wiens tijden veelbelovend waren, maakt zich nu op om te schitteren in de ConXioN Omloop van Vlaanderen.

Dat is zeker ook de ambitie van Pieter Tsjoen, die als eerste Belg achter Neuville op de 25ste plaats de dag kon afsluiten. « We hebben deze middag de versnellingsbak gewisseld omdat ik de eerste versnelling niet meer kon gebruiken. Verder heb ik een klein foutje gemaakt op de Panzerplatte, waar ik op een kruising het verkeerde baantje koos in het donker. Verder was het een goede, maar lange en vermoeiende dag, » lachte Pieter, die 44″ voor Pieter-Jan Michiel Cracco staat.

« Die 41 km op de Panzerplatte met onze nieuwe Fabia R5 Evo, dat is het zotste en plezantste wat ik ooit met een rallywagen gedaan heb, » genoot de jonge JobFixers-rijder. « Je moet zuiver rijden om de banden niet te hard te verslijten, maar het is gewoon een waanzinnig mooie en unieke proef. Alleen jammer dat we de lichtbak niet gemonteerd hadden. Op de open stukken ging het, maar in de bossen had ik onvoldoende zicht… »