Het circuit van Spa-Francorchamps vormde afgelopen weekend het decor voor klassieken wagens. Zowel op als naast de piste vervulde de 7e editie van de Spa-Classic zijn beloftes voor de ogen van 20 000 toeschouwers.

Een mythische wagen, de Mercedes-Benz C11 van Kriton Lendoudis (c) Grégory Dewaelheyns.

Na een lichte daling van het aantal bezoekers vorig jaar spanden Peter Auto en zijn partners EFG, Zenith en veilinghuis Bonhams, zich in om net iets beter te doen dan het record van 20 000 toeschouwers in 2015. Nochtans was alles niet begonnen zoals verhoopt.

Het indrukwekkende Groep 3 peloton beklimt de Raidillon (c) Grégory Dewaelheyns

Naar goede gewoonte had Spa-Francorchamps vrijdag een regenachtige ontvangst in petto voor de vuurdoop van de nagelnieuwe Euro F2 Classic (die voortaan te zien zal zijn op alle historische circuit meetings van Peter Auto). Zaterdag en zondag verdwenen de wolken en konden de toeschouwers volop genieten van de talrijke attracties binnenin het circuit.

De TOJ SC304 van Yves Scemama (c) Grégory Dewaelheyns

VEERTIEN RACES !

Het spektakel werd verzorgd door acht deelnemersvelden met in totaal met meer dan 300 wagens. De berlines en coupés van de Heritage Touring Cup vormden een eerbetoon aan de grote dagen van de 24 Uur van Spa, een herinnering aan het feit dat de Belgische endurance race tot niet zo lang geleden exclusief voorbehouden was aan toerismewagens. Net zoals vroeger mochten de piloten van de BMW 3.0 CSL’s, Volvo 240T’s en Ford Escorts het zowel overdag als ‘s nachts tegen elkaar opnemen waarbij één manche zaterdagavond laat gereden werd… een magische sfeer !

Een andere wagen die zin stempel drukte op Groep C: de Jaguar XJR12 (c) Grégory Dewaelheyns

Uithoudingsraces waren er ook met de Sixties’, de Trofeo Nastro Rosso, CER 1, CER 2 en Group C Racing, vijf races door by Peter Auto die een groot aantal prototypes en GT’s samenbracht dat ooit aan de start stond van de 1 000 kilometer van Spa : Ford GT 40, Jaguar Type E, Shelby Cobra, Ferrari 250 LM, Porsche 962, enz.

De wagens die de geschiedenis van de 1000km van Spa schreven waren opnieuw van de partij. (c) Grégory Dewaelheyns

Van zeer moderne modellen, zoals een Audi R8 uit de 24 Uur van Le Mans 2001 of een Maserati MC12 uit de 24 Uur van Spa 2005, animeerde de spectaculaire races. De eenzitters maakten hun comeback dankzij de Euro F2 Classic die 19 exemplaren verzamelde uit de gloriejaren van het Europees Kampioenschap tussen 1967 en 1978, en een race met een vijftigtal Formule Vee wagens.

De mooie Lola T70 MkIII van Toni Seiler (c) Grégory Dewaelheyns

CLUBS EN ANIMATIES

De oefensessies en races volgen elkaar zonder genade op, maar ook naast het circuit was er heel wat moois te zien, namelijk 1 400 tentoongestelde collectiewagens. Zondagmiddag werd dit knappe gezelschap vervoegd door de 180 deelnemers van de Youngtimers Rally die hun rit afsloten met een parade op het asfaltlint in de Ardennen.

In de Village konden de toeschouwers zich uitleven met de Muur des Doods (mechanische show) en rijsimulatoren. Ook de andere animaties (Racing Bug, galerie Michel Vaillant) en stands (miniaturen, kledij, boeken, horloges, enz.) waren een succes.

De Chevron B16’s waren talrijk in Spa (c) Grégory Dewaelheyns

BONHAMS VEILING

Voor de vierde keer in zijn bestaan vormde de Spa-Classic op zondag het kader voor een veiling geleid door het huis Bonhams. Philip Kantor (Algemeen Directeur van de Afdeling Klassieke Wagens): « Het is een privilege om een verkoop te organiseren op een locatie als deze en we zijn verheugd om naar Spa terug te keren. Bonhams heeft opnieuw zijn expertise bewezen door de aanbieding van een uitgebreide collectie van wagens die in een Zwitsers kasteel ontdekt werd en voor 100% verkocht werd. » Een Mercedes-Benz 300 SL uit 1958, geschat tussen 600 000 en 800 000 euro, ging onder de hamer voor  1 127 000 euro! 

Toys for Big Boys. Heel toepasselijk! (c) Grégory Dewaelheyns

DE VOLGENDE AFSPRAKEN

Na het succes van deze editie geeft Patrick Peter al afspraak in de lente van 2018 voor de 8e Spa-Classic. In afwachting zullen de deelnemers van de Peter Auto races elkaar over drie weken treffen ter gelegenheid van de Grand Prix de l’Age d’Or op het circuit van Dijon-Prenois.

Nog een Chevron, maar nu een B19, in de handen van Maurizio Bianco (c) Grégory Dewaelheyns