De in 2016 gelanceerde derde generatie van de Citroën C3 zorgde eindelijk voor de verjonging van het imago van dit model dat in een zeer belangrijk segment uitgespeeld wordt, namelijk dat waarin nieuwe bestuurders aangetrokken worden tot een merk. Met zijn sympathieke rondingen en talrijke kleurencombinaties is de huidige C3 onmiskenbaar een succes. Het is de favoriete compacte wagen van de Fransen en bij ons doet hij het goed in een categorie die zeer populair blijft ondanks het stijgende marktaandeel van SUV’s van allerlei formaten. (door Bernard Verstraete)

De talrijke rondingen en het tweekleurige koetswerk zorgen ervoor dat de C3 jonger oogt dan zijn tegenstanders.

Eén van de beste keuzes in zijn categorie

In een verregaande zoektocht naar rentabiliteit is de C3, die zich nu duidelijk onderscheidt van zijn neef bij PSA (de Peugeot 208), met slechts vier motoren beschikbaar: de 1.5 BlueHDi van 100 pk en de 1.2 PureTech benzine in drie varianten: 68, 82 en 110 pk.De krachtigste versie is de enige die verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak, de EAT met 6 verhoudingen. Een vijfdaagse test heeft ons ervan overtuigd dat dit ongetwijfeld de meest geschikte keuze is voor dit model, en één van de beste in zijn categorie.

Met zijn motor van 110 pk en de zeer goed werkende automatische versnellingsbak biedt de C3 een geweldig rijcomfort.

Met zijn tot 110 pk opgevoerde driecilinder is de C3 krachtig genoeg om ook buiten de stadsomgeving uit de voeten te kunnen, ook al voelt zijn automatische versnellingsbak zich daar het best in zijn sas. Door zijn uitstekende hernemingen speelt de C3 een meer dan respectabele rol op snelwegen waar het motorgeluid niet storend wordt dankzij de zeer goede geluidsisolatie. De verhoudingen in de versnellingsbak zijn goed op elkaar afgestemd en de hogere versnellingen zijn niet extreem lang. Zijn werking is onberispelijk en het schakelen gebeurt onmerkbaar, behalve bij zeer progressieve lange vertragingen. Het enige negatieve element liet zich op snelle wegen opmerken waar de centrering van de stuurinrichting een licht storend effect heeft.

Dit is echter een detail in het geheel want op het vlak van comfort behoort de C3 tot de besten in zijn categorie. De ophanging verwerkt de meeste oneffenheden goed, met uitzondering van opvulsels tussen betonplaten die redelijk hard voelbaar zijn in de stuurinrichting. De zetels bieden een goede consistentie maar door hun vorm, die deel uitmaakt van de originaliteit van het interieur, is niet ideaal voor de zijdelingse steun.

Het interieur oogt joviaal met veel gekleurde elementen.

Uitrusting rijk aan nieuwe technologieën

Verder onderscheidt het interieur van de C3 zich net als de buitenkant door zijn originaliteit en vrolijkheid. De bouwkwaliteit is goed, ook al zouden bepaalde plastic onderdelen minder hard mogen zijn op plaatsen waar men er zich aan kan stoten. Een ideale rijpositie is makkelijk te vinden dankzij talrijke instellingen aan de zetels en het stuur. Waar het wel aan ontbraken waren gesloten of afgedekte opbergruimten (naast het handschoenenkastje). Het menu van de boorcomputer is meer geslaagd dan het grof en saai navigatiesysteem. De uitrusting is interessant met moderne technologieën zoals automatische verlichting, automatisch bepaalde snelheid van de ruitenwissers, automatisch inklapbare buitenspiegels, achteruitrijcamera, dodehoekdetectie, rijstrook- en vermoeidheidswaarschuwing, en zelfs herkenning van snelheidsbeperkingen, betrouwbaarder dan de meldingen van een GPS.

De platte vorm van de zetels is nadelig voor de zijwaartse steun.

Het zetelcomfort is zowel voor- als achteraan het beste in zijn categorie.

Wat het financiële plaatje betreft ontsnapt deze C3 met 110 pk niet aan de vaststelling dat de beperking van de cilinderinhoud niet echt tot een vermindering van het verbruik zorgt. Maar de 1.2 PureTech heeft al aangetoond dat hij tot de meest efficiënte motoren behoort. Over de gehele duurte van onze test bereikten van 7,2 l/100 km met periodes tussen 6,0 en 6,5 l/100 km bij rustig rijgedrag. Helaas is het ‘Stop&Start’ systeem, waar de PSA groep trots meek on uitpakkenin de eerste jaren, weinig reactief waardoor zijn aanwezigheid van weinig nut is..

De vering van de C3 is één van zijn grootste troeven.

Beschikbaar voor 18.495 € is deze Citroën C3 1.2 Auto niet de meeste toegankelijke van de compacte wagens van het Franse merk, maar er is geen beter alternatief dat een vermogen van 110 pk met een automatische transmissie combineert. En dan spreken we nog niet eens over het gebruiksgemak en de stijl waardoor hij er tussen uit springt in een massa van gelijkaardige producten.

IN HET KORT
+ Pluspunten – Minpunten
+ Originele en moderne stijl
+ Kleurrijke en joviale presentatie
+ Bouwkwaliteit
+ Soepel en dynamische motor
+ Werking van automatische bak
+ Rijcomfort
+ Ophanging
+ Evenwicht / weggedrag
+ Geluidsniveau
+ Uitrusting
– Harde bovenkant van deurpanelen
– Zijdelingse steun van de zetels
– Gebrek aan gesloten opbergruimten
– Uitzicht van de GPS
– Trage werking van Start&Stop
– Positie van bepaalde bedieningen

 

De meeste bedieningen verlopen via de boordcomputer en de connectiviteit past perfect in de tijdsgeest.

TECHNISCHE FICHE

Compacte berline, 5 deuren, 5 plaatsen

Motor: 3 cil. in lijn, 1199 cc, 12 kleppen, turbo

Benzine: 95 oct / E10

Max. vermogen: 110 pk / 81 kW aan 5500 t/min

Max. koppel: 205 Nm aan 1500 t/min

Milieu: katalysator + roetfilter

Voorwielaandrijving, automatische 6-versnellingsbak

Voorophanging: kwasi McPherson; antirollbar

Achterophanging: torsiestang; antirollbar

Remmen vooraan: geventileerde schijven, 266 / 22 mm

Remmen achteraan: volle schijven, 249 / 9 mm

Elektrische handrem op achterwielen

Zeer originele interieurdetails

Gewicht en afmetingen

Lengte / breedte / hoogte: 3,996 m / 1,749 m / 1,474 m

Wielbasis: 2,539 m. Spoorbreedte v/a: 1,471 m / 1,471 m

Schouderbreedte v/a: 1,375 / 1,372 m

Beenruimte achterin: van 100 tot 330 mm

Leeggewicht: 1.189 kg (755 kg op de voorkant)

Koffer: Van 300 tot 992 liter

Benzinetank: 45 l

Lichtmetalen velgen. 205/50 R17 banden.

Draaicirkel tussen muren/stoepen: 11,2 / 10,9 m

Prestaties

Topsnelheid: 188 km/h

0-100 km/u: 10″9. 400/1000 m vanuit stilstand: 17″7 / 32″8

Herneming 60-90 / 90-120 km/h: 7″2 / 8”0

Gemiddeld verbruik tijdens test: 7,2 l/100 km

CO2 uitstoot: 110 gr/km

Prijs: 18.495 €

De geluidisolatie van de Citroën C3 draagt aan het interieurcomfort bij.