Het Autosalon van Brussel zal dit jaar meer dan ooit in het teken van alternatieve energieën staan, met vooral aandacht voor elektrische wagens. Vooraleer de overheden ons verplichten over te stappen naar onaantrekkelijke wagens zonder ziel kunnen liefhebbers van dynamische wagens nog genieten van de tijd die hen nog rest met één van de recentste wagens op de markt die een hoge dosis rijplezier biedt, namelijk de Subaru BRZ. De BRZ is één van de zeldzame achterwielaangedreven wagens die een maximaal rijplezier wil aanbieden. (door Bernard Verstraete)

De Subaru BRZ, een kleine coupé met een mooi profiel en een neef van de Toyota GT86, onderging enkele maanden een verjongingskuur waardoor hij nog aangenamer is om te besturen.

Ideale rijpositie, geslaagde indeling van de bedieningen en zeer volledige uitrusting.

Opgewaardeerd interieur

Op esthetisch vlak zijn de aanpassingen zeer beperkt, bijna onmerkbaar. Het interieur daarentegen heeft wel aan aantrekkingskracht ingewonnen, vooral dankzij de nieuwe bekleding zoals de combinatie van alcantara en leder op de zetels.

Zetels waarvan we u er graag aan herinneren dat het ontwerp van uitzonderlijke kwaliteit is. Zonder gebruik te maken van randen zoals in kuipzetels die aan comfort doen inboeten bieden ze toch een onvergelijkbare zijdelingse steun dankzij een uitstekende steun ter hoogte van de schouders. De instellingen bieden een zeer gewaardeerd comfort voor een sportcoupé van de dit type.

De achterspoiler voegt een discreet sportief element toe.

Soepelere motor

Maar de belangrijkste evolutie situeert zich  onder de motorkap. Oorspronkelijk leverde de viercilinder boxer 200 pk en vroeg hij om in de bovenste helft van de toerenteller gejaagd te worden om al zijn vermogen aan te spreken want onder de 2000 t/min ontbrak het hem pijnlijk aan levenslust. De herwerkte versie biedt meer koppel en vooral een grotere soepelheid. Hij is aangenamer om te gebruiken bij normaal rijgedrag en vergemakkelijkt ook de hernemingen na scherpe bochten.

 

De steun en het comfort van de zetels zijn opmerkelijk.

Zeldzaam en betaalbaar rijgenot

We kunnen dus zeggen dat de Subaru BRZ nu een perfect evenwicht bereikt heeft op het vlak van polyvalentie. Sereen bij dagelijks gebruik blijft hij toch een extreem amusante sportieve wagen die erom vraagt bestuurd te worden. Zijn banden laten hem toe de achtertrein gemakkelijk dwars te zetten waarbij hij enorm leuk is om te controleren of … te blijven gaan. De ESP is voldoende performant om de minder ervaren bestuurders uit delicate situaties te redden. Volledig uit te schakelen (in twee etappes) biedt hij aan wie zich een echte piloot voelt de mogelijkheid om aan het stuur een plezier te believen dat weinig wagens vandaag nog kunnen, en vooral niet aan 34.925 euro met een zeer volledige uitrusting.

Een goede raad: vraag nar een test met deze Subaru BRZ. U zal merken dat het een waar genot is.