Volvo is de jongste drie jaar bijzonder actief. Na de vernieuwing van zijn SUV’s (XC 90, 60 en 40) en van de hoogwaardige S90/V90 lanceert Volvo nu een nieuwe middenklasser. De breakversie van de V60 maakt als eerste zijn intrede, op de berline « broer » S60 is het wachten tot begin 2019. Wij maakten kenns met deze nieuwgheid in wat zijn meest populaire versie lijkt te worden. (Marc Lacroix)

TESTMODEL

D4 190 pk Geartronic 8 ;

Prijs : 70. 290€ (waarvan ong. 21.000€ packs en opties) ;

Prijs basisversie : 41.200€ (+ pack Inscription aan 7100€, btw inc.)

 

De nieuwe Volvo V60 werpt zich op als een kleinere versie van de V90.

 

Zelfde vaststelling aan de binnenkant waar de presentatie en de kwaliteit van de afwerking op het niveau zijn van de Duitsers die in dit segment de refenties vormen. Men voelt er zich snel op zijn gemak en het comfort went snel. De omgeving heeft echter wat te lijden onder de twijfelachtige kwaliteit van het plastic op de middenconsole, onder andere ter hoogte van de knieeën. De opberguimte van het handschoenenkastje en de console blijven beperkt, tot zelfs minimaal. Het handschoenenkastje heeft een compartiment voor de boorddocumenten terwijl de console zijn beperkte ruimte moet delen met de DVD speler.

Volgens ons is het grote probleem van dit interieur, en dat hadden we al vastgesteld bij andere recente wagens van het merk uit Göteborg, het multimedia touchscreen: niet altijd eenvoudig te begrijpen. Op het vlak van logica en intuïtiviteit hebben we al beter gezien… De akoestiek breekt geen records maar het geluidsniveau wordt toch goed in toom gehouden (62.2 dB/ 70.4 op beton).

 

De twee liter viercilinder D4 waarmee onze testwagen uitgerust was is goed gekend bij Volvo want hij is ook terug te vinden in de andere modellen van de familie. Met 190 pk en een vermogen van 400 Nm aan 1750 t/min vraagt hij een vloeiende rijlstijl, als goede huisvader. Dat leunt uiteindelijk goed aan bij de filosofie van Volvo. 0-100 km/u in 7”9 blijft echter correct, zonder te levendig te worden. Het verbruik daarentegen bevindt zich in het goede middelde. De Geartronic 8 versnellingsbak bevestigt zijn zachtheid. Het enige spijtige is het gebrek aan klepjes aan het stuur.

 

Uitgerust met de FOUR-C gestuurde ophanging (€ 910) biedt de V60 een weggedrag aan dat eerder « zacht » is dan communicatief. Zonder echt dynamisch te zijn is het weggedrag wel correct, ondanks een gewicht van meer dan 1700 kg blijven de bewegingen van het koetswerk onder controle. De Dynamic mode leek niet echt voor verbetering te zorgen. We vonden ook dat oneffenheden in de de weg te sterk merkbaar waren voor inzittenden.

 

Gelukkig is het zitcomfort royaal, vooral wanneer de voorste zetels zoals in onze testwagen uitgerust zijn met instellingen om de hoek en de uitbreiding van het zitkussen te regelen , evenals de rugsteun die elektronisch in vier posities regelbaar is. Het geheel biedt een optimale ondersteuning.

 

De laadruimte achteraan is gigantisch, maar er moet wel rekening gehouden worden met een centrale ruimte die wat ingeperkt wordt door de indrukwekkende transmissietunnel (die bestemd is voor het plaatsen van batterijen op de hybride versies). De vorm van de koffer maakt de kofferruimte zeer praktisch omdat de laadruimte vlak is eenmaal de achterbank neergeklapt is.

 

BALANS

Met zijn indrukwekkende laadruimte en goed uitrustingsniveau, bovenop de atypische stijl en sfeer, is de nieuwe Volvo V60 meer dan ooit een interessant alternatief voor de « Premium » familiewagens, onder andere die van Duitse origine. Het kan ook uigerust worden met alle recente rijhulpsystemen. Maar let wel: ter vergelijking, de nieuwe D4 kost 41.200€, tegenover 38.810€ voor de vorige generatie…