De nieuwe Touareg laat van zich spreken! En met reden, een test bevestigde wat de voorstelling al liet vermoeden. (Marc Lacroix)

ONZE TESTVERSIE

101.890€ (basis : 66.000€)

 

OPTIES

  • « Night Vision » systeem (1.815€) ;
  • « DYNAUDIO Consequence » audio systeem, versterker met 16 kanalen, 12+1 HP, subwoofer, 730 W (1655€) ;
  • HUD display (1295€) ;
  • Pack R-Line (1815€) ;
  • « Plus » rijhulp pack (2495€) ;
  • « Suzuka » velgen 9,5J x 21 « R » (2185€) ;
  • Pneumatische « Air & Steering » ophanging (2835€) ;

DESIGN

Slanker, verleidelijker, dynamischer, luxueuzer, de neus van de nieuwe Touareg heeft wat weg van de T-cross, maar dan indrukwekkender…

Meer hoekige vorm, verfijnde lijnen… ; kortere achtersteven voor meer dynamisme ; de stijl is duidelijk VW maar de achterkant heeft veel weg van de Audi Q7.

INTERIEUR

Meer luxe, meer prestige, meer technologie… hier is de Touareg ongetwijfeld het spectaculairst met zijn indrukwekkende « Innovision Cockpit » die configureerbaar is en gepersonaliseerd kan worden (standaard op de hogere modellen, optie op de andere versies) met 12″ scherm (« Digital Cockpit ») voor de bestuurder en 15″ scherm voor de « Digital Premium » (centraal geplaatst). Ter vergelijking, de Q7 moet het doen met « maar » een soort tablet dat centraal boven het dashboard geplaatst werd… De afwerking wint nog aan kwaliteit, met een onberispelijke kwaliteit, maar het stuur is wel afkomstig van de… Golf. Het stuur is wel multifunctioneel en eenvoudig te gebruiken.

 

Twee draaiknoppen op de console, links voor de rijmodus en rechts voor de rijhoogte van de pneumatische ophanging.

 

Omdat hij wat langer wordt voorziet de Touareg iets meer ruime voor de passagiers achterin die een USB aansluiting ter beschikking hebben en aparte bedieningen van de verwarming ; de achterbank kan tot 16 cm verplaatst worden en is omklapbaar ; de koffer (met elektronische opening) biedt tot 1800 liter ruimte eenmaal de achterbank neergeklapt is ; de pneumatische ophanging laat toe de wagen te verlagen en dus ook de laadhoogte.

OP DE BAAN

De 3.0 TDI en zijn 286 pk doen het goed in de Touareg ; bijvoorbeeld de 0-100 km/u wordt afgewerkt in 6″1 ; bij de hernemingen laat het gewicht zich wel voelen en moet de motor naar adem happen…

 

De versnellingsbak is zacht maar mocht iets reactiever zijn bij gebruik van de « kickdown ».

 

De 4Motion integrale transmissie gaat gepaard met vierwielsturing wat de wendbaarheid ten goede komt.

 

Met onze pneumatische ophanging is het comfort royaal en toch blijven ook de rolbewegingen uitstekend onder controle ; de ophanging wordt gevoed met 48V ; opmerkelijke prestaties op de weg in het algemeen.

 

Van de technologische uitrusting van de Tourag onthouden we vooral de zeer efficiënte IQ Light Matrix koplampen die elk samengesteld zijn uit 128 LED, gekoppeld aan aan nachtvisie (via thermische camera integraal te bekijken met de Digital Cockpit ; toont dieren / personen in oranje of rood naargelang het gevaar en waarschuwt hen met koplampen om hun aandacht te trekken). De Traffic Jam Assist (bijstand in files) beheert snelheid en plaatsing van de wagen op het rijvak en in het verkeer gedurende een bepaalde tijd.

BALANS

De Touareg is niet enkel de top van het SUV gamma van VW maar zelfs van de volledige familie, hij is de meest luxueuze, de meest technologische en ook de duurste. Grote kuns, die zelfs de vergelijking met de Q7 kan doorstaan, een Q7 die gezien het werk van VW weleens wat pluimen kan verliezen.