Het verdict in de Tour de Belgique 2017 is gevallen, in het voordeel van Damien Chaballe en Yannick Albert, die zo de Citroën Visa GTi een eerste zege in de Marathon-klasse schenken, en van Stéphane Blaise en Marc Sevrin die met hun Porsche 911 een tweede keer de Tour de Belgique op hun naam schrijven.

Zoals wel eens vaker het geval is bij regularity-wedstrijden veranderde de uitslag tussen de eerste – officieuze – verspreiding en de officiële versie. Na de zaterdagetappe werden er in beide categorieën nogal wat wijzigingen doorgevoerd, ook al om enkele teams door een technische informaticafout onterecht een straf hadden gekregen. Bij de start van de slotdag leidden Eric Piraux-Catherine Monard (Renault 5 Alpine) in ‘Marathon’, voor Damien Chaballe-Yannick Albert (Citroën Visa GTi), Yves Deflandre-Joseph Lambert (Porsche 911), Danier Reuter-Christian Bernard (Porsche 914/6) en Patrice Simon-Vincent Duchesne (Porsche 924). In de Tour de Belgique waren de tandems Pascal Gonin-André Lys en Stéphane Blaise-Marc Sevrin – allebei op Porsche 911 – helemaal voorin te vinden, voor Jens Vanoverschelde-Ingrid Peeters (VW Karmann Ghia), Michel Closjans-Renaud Herman (Porsche 356 Pré-A) en André Godechal-Benoît Rémion (Audi Quattro).

Het ochtendlijke deel van de slotdag bracht de deelnemers naar het oosten van het land, onder andere via de Côte du Néblon, Mormont en Gouvy, wat meteen een mooie, doch ook verraderlijke etappe opleverde: “We wisten Damien Chaballe-Yannick Albert te passeren en hadden de leiders genaderd… vooraleer op onze beurt een fout te maken in Elsenborn”, vertelde Joseph Lambert. Michel Closjans-Renaud Herman gingen in de fout in Gouvy, en verloren zo alle kansen op een podium in de Tour de Belgique.

Het verdict aan het eind van de race

Eens te meer gaven de laatste hindernissen definitief kleur aan de wedstrijd. Damien Chaballe, perfect bijgestaan door Yannick Albert, zette in de laatste RT’s een foutloos parcours neer en wist zo met verve de overwinning te behalen, in een wedstrijd waarbij het voor het eerst de Citroën Visa GTi bestuurde. “Door voor deze meer recentere auto te kiezen, een wagen die dus een grotere coëfficiënt meekreeg dan de concurrentie, nam ik een risico. Maar de Visa draaide van bij de start als een Zwitsers horloge en bleek in alle omstandigheden heel performant. Deze kleine voortrekker heeft echt indruk op me gemaakt, en ik vraag me af of ik de auto niet wat meer dan gepland zou gebruiken. Ik was in de Tour al meer dan eens op een ereplaats gefinisht, ik miste enkel nog een overwinning… En dat is me nu gelukt! Bovendien was het een heel mooie strijd. Hoed af ook voor Yannick Albert. Geloof me vrij als ik stel dat hij in zijn vak tot de absolute top behoort.”

De zilveren medaille ging naar Yves Deflandre-Joseph Lambert, die opgelucht waren dat de wedstrijd er op zat voor het echt donker werd, want het elektrisch systeem van hun Porsche vertoonde grote tekenen van zwakheid. De winnaars van 2016, Eric Piraux-Catherine Monard, finishten uiteindelijk als derde, na in Trasenster een zware klap te hebben geïncasseerd: ze kregen er een vijftigtal punten aan de broek, tegenover een twintigtal voor hun directe tegenstanders.

De top-5 van de categorie ‘Marathon’ werd vervolledigd door een tot het eind foutloze Patrice Simon-Vincent Duchesne met hun Porsche 924S en Daniel Reuter-Christian Bernard die in de slotfase werden gehinderd door pech met de Blunik en problemen met het autosper op hun Porsche 914/6. Volgden teams die voor de start bij de outsiders werden gerekend, met in volgorde Jacques Evrard-Yves Noelanders (Porsche 911), Johnny Delhez-Eddy Gully (Ford Escort RS), Raymond Venier-Cédric Sluysmans (Lancia Fulvia), Alexandre Delhez-Eric Chapa (die met de Ford Anglia een hele mooie wedstrijd neerzetten) en Tony Kevers-Baudouin Halleux (Porsche 911).

Tour de Belgique : opnieuw Blaise-Sevrin

In de Tour de Belgique leverden twee teams die over een Porsche 911 beschikten – allebei uit 1976 bovendien – een schitterend duel. Aan de finish waren ze een toonbeeld van sportiviteit, door elkaar hartelijke te feliciteren, nog voor het definitieve verdict gekend was. “Het is fantastisch een hele rally lang zo een spannend gevecht te kunnen leveren, zonder het één keer wat rustiger aan te kunnen doen”, stelden Pascal Gonin, André Lys, Stéphane Blaise en Marc Sevrin in koor.

Het waren uiteindelijk laatstgenoemden die het haalden, met een zege die ze pakten voor… Jens Vanoverschelde en Ingrid Peeters. Met hun VW Karmann Ghia wisten ze de tenoren te verrassen, waarbij Vanoverschelde van start tot finish aan het stuur bleef. “Het oorspronkelijke plan was dat we elkaar aan het stuur zouden aflossen, maar Jens amuseerde zich ontzettend… en hij trok zich zo goed uit de slag dat ik hem vroeg om slechts één RT te rijden”, stelde Ingrid Peeters met een brede glimlach. “Uiteindelijk heeft hij tot de finish gereden… en bij het bekijken van de einduitslag bleek dat een goede beslissing. Hij is dus niet alleen een eersteklas teamgenoot, hij wierp zich hier ook op als een te duchten rijder!”

Pascal Gonin-André Lys waren lang voorin te vinden, maar moesten zich uiteindelijk tevreden stellen met de bronzen medaille, voor André Godechal-Benoît Rémion (Audi Quattro) en vader en zoon Piret (BMW 318i). Gaëtan Schoonbroodt-Amélie Gonay (Ford Escort RS) maakten heel wat terrein goed op de tweede dag en finishten uiteindelijk op de zesde plaats, voor Michel Closjans-Renaud Herman (Porsche 356 Pré-A), Laurent Simon-Serge Cathenis (Porsche 911), Jean-Claude Mathoul-Patrick Van Damme (Alfa Romeo SV) en de broers Johan en Peter Gitsels (Porsche 911 SCRS).

KORT

Concessiehouder met een groot hart: men mag dan wel Ford verkopen en onderhouden, dat staat niet in de weg dat concurrenten van een ander merk niet mogen worden geholpen. Het bewijs werd geleverd door de etablissementen Devillers, in Barvaux concessiehouders van het merk met het blauwe ovaal. Op zaterdagavond aarzelde de baas himself niet om een familiaal diner te verlaten, het atelier om 21 uur te openen en een handje toe te steken bij de herstelling van de schokdemper op de BMW 318i van Gautier en Jean-Marc Piret. “Zonder zijn tussenkomst was onze wedstrijd daar geëindigd”, stelden vader en zoon, die uiteraard opgelucht waren dat ze hun weg konden verder zetten. “We mogen een dikke kaars branden voor mijnheer Devillers en willen hem van ganser harte bedanken voor zijn sportief en sympathiek gebaar!”

Koeien: meer dan eens zaten er deelnemers vast achter een kudde koeien die van de ene weide naar de andere trokken. Zondagavond waren de drie leiders in ‘Marathon’ maar net Winamplanche-Spa gepasseerd toen een landbouwer besloot zijn kudde naar een andere weide te brengen. De volgende wagens hadden geen enkele andere keuze dan rustig de ‘safety cows’ te volgen…

Erelijst: Uit deze Tour 2017 onthouden we ook nog de prijs van mooiste wagen die naar de Alfa Romeo Giulia SV 1963 van Jean-Claude Mathoul-Patrick Van Damme ging, de Coupe des Dames toegekend aan Isabelle Dogne-Christel Wuidart (DAF 55 Marathon) en de Trophées des Circuits als beloning voor Deflandre-Lambert (Marathon) en Blaise-Sevrin (Tour de Belgique).

UITSLAGEN

Tour de Belgique : 1. Blaise-Sevrin (Porsche 911) 420,2 ptn; 2. Vanoverschelde-Peeters (VW Karmann Ghia) 452,6; 3. Gonin-Lys (Porsche 911) 514,5; 4. Godechal-Rémion (Audi Quattro) 750,8; 5. Piret-Piret (BMW 318i) 892,9; 6. Schoonbroodt-Gonay (Ford Escort RS Mk1) 968,3; 7. Closjans-Herman (Porsche 356 Pré-A) 971,1; 8. Simon-Cathenis (Porsche 911) 995,7; 9. Mathoul-Van Damme (Alfa Romeo Giulia SV) 1085,5; 10. Gitsels-Gitsels (Porsche 911 SCRS) 1220,5; enz.

Marathon: 1. Chaballe-Albert (Citroën Visa GTi) 445,7 ptn; 2. Deflandre-Lambert (Porsche 911) 450,3; 3. Piraux-Monard (Renault 5 Alpine) 456,4; 4. Simon-Duchesne (Porsche 924S) 683,2; 5. Reuter-Bernard (Porsche 914/6) 799,8; 6. Evrard-Noelanders (Porsche 911) 1139,1; 7. Delhez-Gully (Ford Escort RS Mk1) 1418,2; 8. Venier-Sluysmans (Lancia Fulvia) 1516,6; 9. Delhez-Chapa (Ford Anglia) 1918,8; 10. Kevers-Halleux (Porsche 911) 1937,9; enz.