Patrick Zaniroli kondigt een « op sportief vlak zeer veeleisende rally » aan

Zaniroli Events blijft zijn aanbod uitbreiden dat gericht is op wie op zoek is naar rijplezier, bij voorkeur met oldtimers. Na de Rallye Neige et Glace, de Rallye des Princesses en de TransMaroc is er nu ook de Trophée des Alpes, waarvan Patrick Zaniroli de organisatie overneemt nadat de wedstrijd door een andere organisator op weinig overtuigende wijze opnieuw opgestart werd in 2016. Het doel is om van de wedstrijd één van de referenties te maken op het vlak van historische regelmatigwedstrijden. (Door Bernard Verstraete; foto’s Ch. Castelein & C. Donier)

Belgische liefhebbers van regelmatigheidswedstrijden voor historische wagens kennen de Fransman Patrick Zaniroli en zijn befaamde Rallye Neige & Glace uiteraard goed. Onze landgenoten hebben de winterse klassieker al 12 maal gewonnen op 14 edities! En ze palmen regelmatig bijna de volledige top 10 in.

Het is dan ook geen verrassing dat de voormalige rally-raid piloot, die lange tijd sportief verantwoordelijke was van Parijs-Dakar, zijn nieuwe wedstrijd in België kwam voorstellen, meer bepaald in Verviers.

« Ik heb vorig jaar deelgenomen aan de Trophée des Alpes en vond dat er iets moois van deze wedstrijd gemaakt kon worden. » legt Patrick uit. « Mijn ambitie is om, met de hulp van Alain Lopès die het parcours uitstippelt, in de voetsporen te treden van de Coupe des Alpes, een bekende wedstrijd uit het verleden die een grote naam was in de rallysport. De Coupe des Alpes bestaat vandaag nog steeds als rondrit en we moesten dus een andere naam kiezen. Ik wil de geest van de wedstrijd behouden, maar er zal links en rechts wat aan gesleuteld worden. Het is duidelijk dat we tegenwoordig geen etappes van 1700 km meer kunnen aanbieden, en ook geen wedstrijd over drie dagen zonder echte vorm van pauze. »

Na analyse van de kalender besloot Zaniroli de Trophée des Alpes van juni naar september te verplaatsen. Hij zal dus plaatsvinden van 10 tot 14 september, met start en aankomst in Cavalaire (tussen Toulon en St-Tropez).

« Alle steden waar wij zullen stoppen werden gekozen omdat ze ons echt willen ontvangen. In Cavalaire zullen de controles plaatsvinden aan de kust en bij onze terugkeer aan de finish wordt de volledige dijk voor ons voorbehouden. Het zal grandioos worden want het heeft wat weg van de Promenade des Anglais in Nice. »

Open voor wagens van 1946 tot 1993 zal de wedstrijd in vier etappes gereden worden met nachtelijke haltes in Valence, La Clusaz en Gap. Het programma oogt zeer stevig.

« Elke etappe is 400 tot 450 km lang, met telkens 6 tot 8 regularity tests », gaat Patrick Zaniroli verder. « 15 tot 20 cols zullen elke dag beklommen moeten worden. En geen brede wegen meer waar het geen probleem vormt om het gemiddelde te halen, het worden smalle en bochtige wagen waar het bijna onmogelijk is om het gemiddelde te respecteren. De apotheose wordt een marathon in het hinterland van Gap met de Col de St-Raphaël, Mont Pincogoul, Pierrefeu, Roquesteron, Pont Miolans, La Rochette, de Col du Trébuchet, de Col de Félines, Entrevaux, Le Champ, de Col du Buis, Clue de St-Auban en de Col de Bleine. 100 km waarin alles nog kan gebeuren. Het wordt een zeer veeleisende rally op sportief vlak. »

De deelnemers worden gevolgd per GPS, de tijdswaarneming gebeurt via Tripy waardoor het parcours opgedeeld kan worden en de controles in de minder interessante sectoren wegvallen en de deelnemers met een ‘self start’ opnieuw van start gaan. Geen jokers in de Trophée des Alpes, een terugkeer naar het klassieke werk.

« En wij willen de groepen en klassen opnieuw onder de aandacht brengen, » voegt Zaniroli toe. « De wagens worden verdeeld in zes groepen, volgens hun leeftijd, en nog eens onderverdeeld in vier klassen volgens cilinderinhoud. Het podium voor de eerste drie zal onmiddellijk na de aankomst plaatsvinden maar die van de categorieën zal plaatsvinden tijdens de prijsuitreiking tijdens de afsluitende maaltijd. »

Enige probleem: Zaniroli Classic Events houdt zich niet bezig met wat Patrick beschouwt als het zwaarste werk in de organisatie: het horeca gedeelte. Iedere deelnemer moet zelf zijn logement en maaltijden voorzien. Dat is ook de reden waarom de inschrijving betaalbaarder is: 1900 € per wagen, en zelfs 1500 € voor wie zich voor 1 april inschrijft. Andere specifieke kortingen zijn nog voorzien. Meer info op www.zaniroli.com.