Ulysse De Pauw, vertegenwoordiger van het RACB National Team in de eenzitterij, waagt zich dit weekend aan de moeilijke oefening van racen op een stratencircuit. In Pau nemen de jonge wolven van het Frans kampioenschap F4 het tegen elkaar op.

Na een eerste meeting Nogaro mag Ulysse De Pauw van vrijdag tot zondag en ter gelegenheid van de Grand Prix van Pau wat autosportgeschiedenis leren kennen.

“Ik ben heel blij dat er simulators bestaan”, grapt de jonge Belg. “Dankzij die machines heb ik het circuit al leren kennen nog voor ik er één meter heb gereden. Door heel wat onboardbeelden te bekijken heb ik mijn kennis nog wat uitgebreid, en ik heb ook wat raad gevraagd aan rijders die er al hebben geracet. Het is duidelijk dat dit een te duchten circuit is, dat je zenuwen zwaar op de proef stelt. Vanaf deze donderdagnamiddag kan ik dat zelf merken, door in gezelschap van een ingenieur van de FFSA Academy de track walk af te werken. Zo kan ik die beroemde bochten en blinde toppen nog beter leren kennen, kenmerken van dit bijzondere circuit dat sinds 1935 geen enkele grote wijziging onderging.”

Ulysse is zich er van bewust dat er tijdens de kwalificaties weinig tijd tot aarzelen is. “Met zoveel vergelijkbare wagens op zo een circuit is het duidelijk dat die kwalificaties van levensbelang zijn. Na 30 minuten vrij training op vrijdag moeten we helemaal één zijn met onze auto om 25 minuten te kunnen kwalificeren. Die hiërarchie bepaalt niet alleen de startgrid voor de eerste race, maar de op één na snelste tijd legt ook de grid voor race 3 van zondag vast. En omdat het dit weekend wel eens heel wisselvallig zou kunnen zijn, verwacht ik nogal wat spektakel, ja.”

Toch trekt de jonge Belg vol vertrouwen naar Zuid-Frankrijk. “Na de meeting van Nogaro hebben alle rijders testen in Magny-Cours afgewerkt. Dat verliep heel vlot.”