Sinds de intrede van de monsterlijke RS2 in 1993 volgen de hyper sportieve breaks uit het middensegment elkaar op onder de naam RS4 (RS voor RennSport). Vandaag maakt de vierde generatie zijn opwachting op basis van het « B9 » model dat eind 2019 gelanceerd werd. (Marc Lacroix)

 

Story
1993 : RS2 Avant ; 5 cilinder 2.2-315 pk; enkel als break Avant ; 2891 exemplaren (foto links) ;
2000 : RS4 « B5 » ; V6 2.7-380 pk ; enkel als break Avant ; 6.030 ex. (centrale foto);
2006 : RS4 « B7 » ; V8 4.2-420 pk ; 12.931 ex. (foto rechts) ;
2012 : RS4 Avant « B8 » ; V8 4.2-450 pk ;
2017 : RS4 « B9 ».

 

Design (foto’s links = versie 2013)
Op basis van het « MLB Evo » platform (voor het eerst te zien op de 2e generatie Q7 in 2015 en eveneens gebruikt voor de Audi A5, Q5, Bentley Bentayga en Volkswagen Touareg II), in feite een verbeterde versie van de « MLB ».

 

Voor de nieuwe RS4 Avant inspireerden de ontwerpers zich op de details die de 90 quattro IMSA GTO kenmerkten. Afgeschuinde lichten, grotendeels opengewerkte bumper, verbreed koetswerk, gespierd achterste met dakspoiler en specifieke in de diffuser verwerkte « RS » uitlaat, 20 inch velgen, chassis verlaagd met 27 mm, de RS4 Avant maakt indruk. In vergelijking met een « normale » Audi A4 Avant onderscheidt de RS4 Avant zich met enkele centimeters in lengte, breedte en hoogte (+6, +3 en -3 cm).

 

Interieur
Geen revolutie wat het interieur betreft in vergelijking met de huidige generatie ; dashboard uit het A4 gamma met licht hertekende centrale console ; mooi plat stuur met dikke buitenring; standaard uitgerust met « Virtual Cockpit » met 12″3 scherm ; sportzetels met uitzonderlijke ondersteuning, « Pack Carbon » als optie.

 

Ook comfortabel achterin, al is de vijfde zitplaats nogal « beperkt ».

Uitrusting
Omvat navigatie, 180 Watt audio, climatisatie met 3 zones, parkeerhulp, noodremhulp, dodehoekondersteuning, LED koplampen, standaard snelheidsregeaar. Bij de opties is er het Pack Assistance City (Parking system plus, achteruitrijcamera, Audi Side Assist en Assistance « Tour », Audi Pre-sense…) voor 1200€, of de keramische / geventileerde voorremmen van 400 mm (6100€).

 

Koffer
Laag geplaatste drempel voor makkelijke toegang tot de 505 liter laadcapaciteit ; omklapbare achterbank, bijna platte hoedenplank en 1510 liter.

 

Motor / transmissie
V6 TFSI 2.9-450 pk (van de Porsche Panamera) ; integrale quattro transmissie ; automatische bak met 8 verhoudingen ; topsnelheid beperkt tot 250 km/u (optioneel regelbaar tot 280 km/ u) ; 0-100 km/u in 4″1 ; 1715 kg leeggewicht.

 

Het optionele « RS Dynamic Pack  » (5.996€) omvat dynamische sturing, Quattro Sport differentieel, RS Sport Chassis met Dynamic Ride Control…).

 

Prijs
84.700€