Om de strijd aan te gaan met de steeds steviger wordende concurrentie moet Mercedes innoveren, en dat doet het met de vervanging van de GLE. (Marc Lacroix)

STORY

09/2011 : Lancering M Klasse ;

06/2015  : Lancering GLE Coupé ;

03/2015 : Restyling en wordt GLE (links) ;

2018 : Lancering GLE II (rechts).

 

DESIGN

Vooraan is de grille verticaler. Zowel voor- als achteraan zijn de lampen fijner. Lateraal is de GLE goed herkenbaar, maar de schouders worden gespierder en het nieuwe model is minder hoekig dan zijn voorganger. Mercedes kondigt ook een record CX aan voor een SUV met een waarde van 0,29 (0,32 voor de vorige GLE).

TECHNIEK

De permanente integrale 4MATIC transmissie biedt verschillende instellingen aan (onverhard, asfalt, regen, ijs en sneeuw) ; eentraps verdeeldifferentieel met open centraal differentieel met planetaire tandwielconstructie. Het optionele Offroad Pack biedt optimale instellingen aan om niet-verharde wegen te verkennen.

 

INTERIEUR

Door de wielbasis met 8cm te verlengen tot 2,99m beschikken de passagiers achteraan over meer ruimte. De dakhoogte gaat er ook gevoelig op vooruit (+3.3cm).

 

Het koffervolume haalt er ook voordeel uit met een winst van 135 liter voor een totaal van 825 liter. Het maximale laadvolume met neergeklapte achterbank bedraagt 2055 liter.

 

Als optie is de tweede rij zetels elektrisch regelbaar en is er een derde rij met twee neerklapbare zetels.

 

De bedieningen en displays werden allemaal herbekeken en er is – nu al – een verbeterde versie van het MBUX multimedia systeem dat onlangs op de A Klasse zijn intrede maakte (groot dubbel 12,3 inch scherm, het eerste gericht op de bestuurder, het tweede in centrale positie.

 

MOTOREN / TRANSMISSIE

Momenteel zijn het er twee: een diesel 300d 2.0-245 pk en een benzine 450 3.0-367 pk en 500 Nm koppel, een nieuwe zescilinder in lijn met lichte 48V hybride met alterno-starter tussen motor en versnellingsbak, met EQ Boost functie die voor een extra 22 pk en 250 Nm koppel zorgt. Beiden zijn gekoppeld aan de automatische 9G-Tronic versnellingsbak. Later volgen nog andere blokken, waaronder een 400d 6 cilinder van 330 pk en een oplaadbare hybride.

 

TECHNIEK

Pneumatische Airmatic ophanging standaard voor een nog preciezere aanpassing aan het type weg ; nieuw (bij bepaalde motorversies) is de E-Active Body Control, een hydropneumatisch actief onderstel op 48V spanning dat voor de eerste maal gecombineerd wordt met een eveneens onuitgegeven pneumatische ophanging.

 

Zoals verwacht is de nieuwe GLE uitgerust met talrijke rijhulpsystemen waaronder enkele nieuwigheden zoals het detecteren van obstakels en een onuitgegeven functie die helpt bij richtingsveranderingen tijdens plotse remmanoeuvres. Een heel programma… een nieuw HUD kleurendisplay geeft veel informatie weer (te veel?).

 

De zescilinder, achtcilinder en oplaadbare hybride modellen doen beroep op de nieuwe volledig variabele integrale 4MATIC transmissie (regelt de koppelverdeling tussen de assen met een verdeling van 0 tot 100% in functie van het gekozen rijprogramma).

 

PRIJZEN

Van 67.276€ tot 73.326€ ; eerste leveringen voorzien voor begin 2019.