Bij de voorstelling van het prachtige Stormer concept in januari 2004 benadrukte Land Rover dat het om een nieuw model ging, maar geen Range. Het LRX concept dat vier jaar later het levenslicht zag werd een volledig nieuw model dat als instapmodel moest dienen voor de prestigieuze Range familie: de Evoque. Sindsdien werden er 772.000 exemplaren gebouwd, en vandaag is het tijd voor vernieuwing. (Marc Lacroix)

 

STORY

01/2004 : Range Stormer Concept (foto links) ;

01/2008 : LRX Concept (centrale foto) ;

10/2010 : Voorstelling Coupé ;

11/2010 : Voorstelling vijfdeurs versie;

09/2011 : Commercialisatie Coupé & 5d ;

03/ 2012 : Cabrio Concept (foto rechts) ;

02/2015 : Restyling ;

11/2015 : Voorstelling Cabrio ;

05/2016 : Commercialisatie Cabrio.

 

DESIGN

De Coupé Evoque liet bij zijn lancering niemand onberoerd en de jaren krijgen geen vat op hem. Land Rover wijzigde dus niet te veel aan de schitterende coupé look van zijn « kleine Range ».

 

Met dit nieuw hoofdstuk, ontwikkeld op het « Premium Transverse Architecture » platform, plaats hij zich op het vlak van design in de lijn die die laatste tijd in voege is ij Land Rover, duidelijk geïnspireerd door de zeer mooie Velar, bijvoorbeeld met inklapbare handgrepen

INTERIEUR

Luxe blijft van toepassing, met het gebruik van weelderig en stevige materialen.

 

Het dashboard evolueert ook naar dat van de Velar toe, met digitale weergave en touchscreen. De traditionele versnellingspook viert zijn terugkeer in plaats van de draaiknop van het vorige model.

 

De binnenruimte zou groter zijn dankzij een verlengde wielbasis; ook al blijft de wagen even lang (4.37m). Het panoramisch dak is één van de mogelijke opties.

De nieuwe tekening van deurpanelen (foto rechts) lijkt de voorkeur te geven aan opbergruimte, iets waar de vorige versie enorm tekortschoot.

 

De moduleerbare koffer, met helaas geen volledig vlakke bodem bij het neerklappen van de zetels.

TECHNIEK

De motoren zijn de « Ingenium » drie- en viercilinder benzine en diesel. Het basismodel moet zich met tweewielaandrijving en een 148 pk diesel tevreden stellen, en de krachtigste wordt uitgerust met een 296 pk benzinemotor. Een automatische versnellingsbak met 9 verhoudingen zal ook verkrijgbaar zijn.

De grote technische nieuwigheid is dat de Evoque net zoals zijn grote broers Range en Range Sport tegen eind 2019 een oplaadbare hybride versie krijgt. Volgens het Britse merk laat de combinatie van een driecilinder en een elektrische motor toe de CO2 uitstoot te beperken tot 45 gr / km. De tweewielaangedreven versies zullen beschikbaar zijn met een mild-hybrid van 48 volt. Volgens Land Rover biedt de nieuwe architectuur een verbetering op het vlak van stilte en fluiditeit, hij haalt de meest stricte geluidsnormen ter wereld.

 

Nieuwe technologieëen zijn ook ingebregen, zoals de exclusieve Ground View die de motorkap onzichtbaar maakt terwijl een HD scherm de zichtbaarheid van de achteruitkijkspiegel voor de bestuurder revolutioneert (met een camera in plaats van weerspiegeling). De nieuwe Evoque zal uiteraard ook uitgerust ziin met Apple CarPlay, Wi-Fi 4G toegang…).

De innovatieve Terrain Response 2 technologie is uireraard aanwezig voor optimale off-road capaciteiten.

 

De nieuwe Range Evoque lijkt vertrokken om het succes van zijn voorganger verder te zetten, die het meestverkochte model van JLR (Jaguar Land Rover) was na de Discovery Sport met meer dan 100.000 verkochte exemplaren. De nieuwe is nu al te bestellen en de prijzen beginnen aan 38.600€. De eerste leveringen zijn voorzien voor begin 2019.