Na 20 jaar dienst maakt de Suzuki Jimny plaats voor een nieuwe generatie, de vierde in een iconische reeks kleine en efficiënte 4×4’s die bijna een halve eeuw geleden gelanceerd werd. Wat houdt het nieuwe model in petto voor de terugkeer van het merk uit Hamamatsu (Shizuoka) op de markt van goedkope terreinwagens? (Marc Lacroix)

Story

1970 : 1e generatie « LJ10 » (foto links) ;

1981 : 2e generatie (SJ30 als Samourai, centrale foto) ;

1998 : 3e generatie (JB23 als Jimny, foto rechts) ;

2018 : 4e generatie (JB64 als Jimny).

Design

De sympathiek ogende stijl van de Jimny blijft hoekig. Met zijn vlakke motorkap doet hij denken aan de Toyota FJ Cruise… De achterkant herneemt de algemene stijl van de Samourai uit 1981, met andere andere achterlichten die in de halve achterbumpers ingewerkt zijn.

 

Hij heeft zelfs wat weg van een kleinere versie van de G Klasse van Mercedes…

 

Met zijn lengte van 3,65 m blijft de Jimny de kleinste 4×4 op de markt.

 Interieur

Het eenvoudige interieur wil vooral functioneel zijn. De bedieningen zijn ontworpen voor eenvoudig en snel gebruik… zelfs met handschoenen. Toch één modern element: het gekende eenvoudige en efficiënte 7″ touchscreen doet zijn intrede op dit model.

 

De Jimny doet wat Spartaans aan maar er is zonder moeite plaats voor vier personen. De omklapbare achterbank (1/2-1/2) laat toe de kofferruimte uit te breiden die toegankelijk is met een lateraal openende deur.

Uitrusting

Ook hier wordt er aan modernisering gedaan met automatische noodrem, herkenning van verkeersborden en rijstrookwaarschuwing.

 

Motor / Transmissie

Enkel een 1.5-102 pk (130 Nm koppel) is voorzien, een klein blok dat de topsnelheid beperkt tot 145 km/u. Manuele 5-bak of automatische -4bak, Allgrip integrale transmissie als standaard, ladderchassis, starre achtertrein, de basistechnieken blijven eenvoudig voor maximale efficiënte als terreinwagen, met een uitzonderlijke behendigheid.

 

Prijs (zonder opties)

Van 17.999 tot 21.999€.