De Volvo V60 zag het levenslicht in 2000, maar op een break versie was het wachten  tot de tweede generatie in 2010. Nu verschijnt de nieuwe V60 break nog voor de berline variant, wat het belang van dit type model in dit segment benadrukt. Een voorstelling van deze nieuwe concurrent van de Audi A4 Avant, BMW 3 Touring en Mercedes C Klasse. (Marc Lacroix)



STORY

2000 : S60 (1e generatie) ;

2010 : S60 (2e gen.)/ V60 (1e gen.) ;

2018 : V60 (2e gen.).


AFMETINGEN
A. 4.76m

B. 1.85m

C. 1.43m

D. 2.87m

PRIJZEN

Van 34.950€ tot 58.700€ (buiten opties).


EQUIVALENT

Volvo V60 D4 Geartronic 8 4.76m 190 pk
vanaf 38.900€
Audi A4 Avant 40 TDI 4.73m 190 pk vanaf 43.900€
BMW 320d touring 4.63m 190 pk vanaf 40.450€
Mercedes C Klasse 220 d break 4.70m 194 pk
vanaf 44.286€
Ford Mondeo TDCI 2.0 4.87m 180 pk vanaf 36.885€
Mazda 6 SW 4.86m 184 pk vanaf 37.990€
Opel Insignia 2.0 CDTI 4.99m 170 pk vanaf 34.450€
Škoda Superb TDI 2.0 DSG7 4.96m 190 pk vanaf 39.305€

 

 

DESIGN
Net zoals de XC60 in verhouding staat tot zijn grote broer XC90 is de V60 een kleinere versie van de V90 (foto links: V90, foto rechts: V60). De nieuwe huisstijl die het merk sinds 2014 ontwikkelt maakt zijn opwachting net als de SPA basis (Scalable Product Architecture) die voor alle nieuwigheden dient sinds de intrede van de nieuwe XC90 in 2015.

 


5 cm lager en 13 langer is de nieuwe V60 duidelijk dynamischer dan zijn voorganger (foto links).

 


INTERIEUR
Net als aan de buitenkant is ook het interieur een regelrechte kopie van de V90. Aangenaam, verfijnd en vooral minder sober dan bij de Duitsers. In ieder geval zeer verschillend van de vorige V60 (foto links).

 

Naast de lengte zal ook de langere wielbasis (+9 cm) de ruimte voor de passsagiers achteraan te goede komen (meer beenruimte).

 


Met meer dan 100 liter meer dan zijn voorganger (529 liter) is de nieuwe V60 genereus op het vlak van laadruimte, die zelfs tot 1364 liter uitgebreid kan worden bij het neerklappen van de achterbank.

 

AFWERKINGEN
V60, Momentum, Inscription, R-Design en Cross Country (enkel in D3 en D4).

VEILIGHEID

Het is geweten dat Volvo veiligheid hoog in het vaandel draagt en de nieuwe V60 vormt hierop geen uitzondering. In het kader van het « nul doden met Volvo » doel voor 2020 geven we enkele voorbeelden van wat er aangeboden wordt in de met elektronica overladen V60 : stabiliteitscontrole, tractie- en hellingscontrole, rijstrookwaarschuwing (actief tussen 65 en 200 km/u) met anti-aanrijdingsbescherming met stuur- en remassistentie (actief tussen 65 en 140 km/u) dat de bestuurder help aanrijding te vermijden met voertuigen die in tegenovergestelde richting rijden, automatisch noodremsysteem om de impact van een frontale aanrijding te beperken, detectie en waarschuwing bij vermoeidheid, afbeelden van verkeersborden met waarschuwing bij overdreven snelheid en automatische snelheidsbeperking, Run-Off Road Mitigation (rijstrook correctie), zetels uitgerust met energie absorbering…

 


MOTOREN / TRANSMISSIE

Benzine (T5-250 pk et T6-310 pk), diesel (D3-150 pk, D4-190 pk en D5 225 pk) en hybride (T8-390 pk en, later, T6-340 pk, de tweede is een afgezwakte versie van de eerste), allen met de Geartronic 8-versnellingsbak (manuele 6-bak ook mogelijk voor D3 en D4) ; AWD (vierwielaandrijving) standaard voor T6 en Cross Country en optioneel voor D3 en D4.

 

PRIJS

Van 34.950 tot 58.700€.


De nieuwe Volvo V60 is ongetwijfeld een topmodel. Maar deze evolutie gaat gepaard met een gevoelige prijsverhoging. Hij vormt echter meer dan ooit een alternatief voor de Duitse tegenhangers, die meer sober aandoen…