In 1976 democratiseerde de VW Golf GTI de aanschaf van een sportieve wagen, iets wat tot dan toe voorhouden was aan grotere modellen die vaak gepaard gingen met een indrukwekkende cilinderinhoud en dito prijskaartje. 41 jaar na het debuut van de eerste Golf GTI stelt Volkswagen een nieuwe compacte sportieve wagen voor in de geest van de originele GTI. Zijn naam ? VW Up. (Marc Lacroix)

Design : De gekende lijn van de kleine Up! krijgt enkele typische GTI details aangemeten, te beginnen met de bekende rode rand rond de grille, de indrukwekkende velgen (195/40 R 17), aangepaste drempels en een specifieke achterbumper met dubbele uitlaat. De kas ligt ook 15mm lager.

De weerhouden kleuren voor de commercialisatie zijn « Mars Red » en « Diamond Silver ». Later zullen nog wit en zwart volgen.

Interieur : sobere sportieve uitstraling met bekleding in Schotse stijl.

Techniek : Het DNA van de GTI laat zich merken met de 3-cilinder turbo TSI 1.2-115 pk ; 200 Nm koppel voor 997 kg (110 pk en 810 kg voor de Golf GTi Mk1). Hij sprint van 0 tot 100 km/ u in 9″0 en de snelheid loopt op tot 197 km/ u (9″5 voor de Golf uit 1976).

Commercialisatie : begin 2018.

Compacte afmetingen, beperkt gewicht, krachtige motor, « sport » versnellingsbak… Op papier heeft de nieuwe GTi van VW alles om in de smaak te vallen. Nu de praktijk nog…