Men bleef erin geloven tot halfweg de wedstrijd… Toyota leek in staat de hegemonie van Porsche in het Wereldkampioenschap Endurance te doorbreken, maar net als op de Nürburgring en in Mexico vormden de 6U van het COTA (Circuit of the Americas) opnieuw het decor voor een demonstratie van de officiële Porsche 919 Hybrids die een derde opeenvolgende dubbel behaalden in het Wereldkampioenschap Endurance.

De Porsche #1 van Lotterer-Jani-Tandy leek lang het best geplaatst voor de overwinning, maar opnieuw was het – toevallig – de zusterwagen van Bernhard-Hartley-Bamber die als eerste over de meet ging. Een resultaat waarmee het trio zijn voorsprong in het kampioenschap verder uitbouwt.

Performanter dan bij de vorige races voerden de Toyota’s het veld aan in het eerste deel van de race dankzij een andere bandenstrategie. Maar uiteindelijk moesten de TS050 Hybrids zich tevreden stellen met de derde en vierde plaats.

Het #8 van Buemi-Nakajima-Sarrazin eindigde op 21″ en het #7 van Conway-Kobayashi-Lopez volgde iets verder op 45″ van de winnaars.

In de opnieuw felbetwiste LMP2 categorie ging de overwinning naar de Alpine van Lapierre-Menezes-Negrao, die vijfde algemeen eindigde.

Bij de GT’s bleef de race lang onbeslist. Uiteindelijk werd de zege in LM GTE Pro behaald door Ferrari dankzij het #51 van Calado en Pier Guidi, net voor de officiële Porsche van Christensen en Estre, de andere Ferrari van Rigon-Bird en de Aston Martin van Thiim-Sorensen. De Fords konden op eigen terrein niets tegen de concurrentie inbrengen.

In GTE AM eindigde Aston Martin op het hoogste podiumtrapje met het trio Dalla Lana-Lamy-Lauda.

Foto’s Porsche Motorsport & Toyota Gazoo Racing