De omschakeling naar het winteruur dient vaak als eenvoudige herinnering dat het tijd is om winterbanden te monteren. De eerste ochtendvorst heeft zijn opwachting al gemaakt. En het is nooit te vroeg om de stap te zetten naar winterbanden want het verschil in grip, en dus veiligheid, is onvergelijkbaar. Voor wie nog winterbanden moet kopen geven we nuttige recente vaststellingen.
Door Bernard Verstraete

Het mag duidelijk wezen: geen enkele Belgische publicatie heeft de middelen om een vergelijkende bandentest uit te voeren, zowel in de zomer als in de winter. Enkel de grotere mediagroepen uit grote autolanden kunnen zich veroorloven (minstens) 40 banden en 40 velgen aan te schaffen om 10 banden uit dezelfde categorie te vergelijken, zonder over de organisatie te spreken die vereist is voor een test in het Hoge Noorden.

De aanwijzingen die we hier geven, die ook gebaseerd  zijn op onze ervaringen, zijn een weerklank van een test uitgevoerd door de Duitse groep Autobild, waarvan u de details kan terugvinden in de publicaties van de groep die momenteel in de boekhandel beschikbaar zijn.

Onze Duitse collega’s hebben ditmaal tien winterbanden in de maat 225/40 R18 getest die regelmatig terug te vinden zijn op wagens met een sportief karakter zoals de VW Golf GTI, de Peugeot 308 GT, de DS3 Performance, de Renault Mégane GT en vele anderen.

De Continental WinterContact TS850P biedt algemeen de beste prestaties en onderscheidt zich vooral op nat wegdek.

Zoals in het merendeel van de tests van winterbanden behaalt de Continental Winter Contact TS850 P (foto hiernaast) de beste totaalscore omdat hij beter doet dan zijn concurrenten op droog en nat wegdek. Op het droge overklast hij de rest vooral op het vlak van rolweerstand (interessant voor het verbruik) en weggedrag. En op een nat wegdek onderscheidt hij zich vooral in het remmen. Zijn enige zwakke punt is de weerstand bij aquaplaning waar hij 2 km/u sneller grip verliest dan een Michelin en 5 km/u vroeger dan de Goodyear en Dunlop. De Continental is ook niet de efficiëntste in tractie en remmen op sneeuw, maar zijn gedrag haalt wel een goed niveau en is bijna te vergelijken met dat van de besten.

De Michelin Pilot Alpin 4 is de beste in de sneeuw.

 

 

Als u vooral belang hecht aan prestaties in de sneeuw dan kiest u best voor de Michelin Pilot Alpin PA4 die meer tractie biedt, en enkel voor de Sunny Wintermax moet onderdoen bij het remmen en de slalom (maar die doet het enkel goed in de sneeuw) en maar een fractie minder goed doet dan de Pirelli Winter Sottozero 3 bij weggedrag op sneeuw. De Michelin Alpin haalt eveneens een uitstekend niveau op het droge en is na de Continental de beste in de regen. Maar hij is ook de duurste van de test en ongetwijfeld ook op de markt.

 

Achter deze twee referenties kan ook de GoodYear Ultragrip Performance Gen-1 mooie cijfers voorleggen, net als de Dunlop Winter Sport 5, de Pirelli Winter Sottozero 3 en de Fulda Kristall Control HP2, die iets beter doet dan de Continental op de sneeuw. Hij evenaart ook de Michelin, de Dunlop en de… Cooper WM SA 2+ (die niet voldoet op sneeuw) in de regen en is de enige die het niveau van de Michelin haalt, net achter de Continental, op het droge.

De Dunlop Winter Sport 5, een neef van de GoodYear, valt net naast het podium door zich iets minder performant te tonen op het droge dan het Luxemburgse rubber.

In die omstandigheden evenaart de Pirelli Winter Sottozero 3 hem, net als op het droge, maar de Italiaan kan niet met de toppers mee op het droge.

De positieve verrassing van de test is de Hankook Winter I’cept evo2die nagenoeg even goed doet als de Continental op de sneeuw en niet veel moet toegeven tegenover de besten op het droge en in de regen. Zijn enige (grote) zwakke punt is het remmen op nat wegdek waar hij meer dan zes meter toegeeft op de Continental vanaf 100 km/u.

Vreemd genoeg behaalt de Nokian WR A4 ondanks zijn positieve scores in talrijke testen in andere dimensies hier pas de negende plaats, achter de Cooper en de Fulda, die zijn beste resultaten behaalde… op het droge.

De Vredestein Snowtrac 5 biedt misschien de beste prijs-kwaliteit verhouding, een een verzorgd design.

Als het financiële aspect u tegenhoudt dan zijn er nog andere merken die niet in deze test opgenomen waren, zoals Vredestein en Yokohama, die ook kwalitatieve producten aanbieden. We denken dan vooral aan de Vredestein Snowtrac 5 waarover we zeer tevreden waren bij privé gebruik en die niet toevallig door veel deelnemers aan historische rally’s gebruik wordt. Hij biedt onder andere een zeer lange levensduur aan, zelfs bij (redelijk) gebruik in de zomer.