Het vervolg van ons onderhoud met Malcolm Wilson, de baas van Ford M-Sport, in Finland.

Het « silly season » draait normaal op volle toeren in Finland. Zijn de onderhandelingen op de transfermarkt afgerond?

Het « silly season » is eigenlijk nog niet echt begonnen. En ik denk dat het dit jaar lang zal aanslepen! Uiteraard heeft Sébastien Ogier in zekere mate de sleutels tot de markt in handen. Momenteel liggen er maar twee piloten onder contract. Alles ligt dus zeer open.

Denkt u dat u Sébastien Ogier in uw team kan behouden?

Dat is het doel! Net als vorig jaar. Ons voordeel is dat hij zeer tevreden is over het team en de wagen. Maar uiteraard moet ook het financiële aspect opgelost geraken…

Vereist dat een grote inspanning van uw kant?

Inderdaad. Voor ons betekent dat een grote inspanning.

Hebt u meer steun nodig van Ford?

Alle bijkomende steun is welkom (lacht)!

Laten we het over de toekomst hebben. Moet het WRC op één of andere manier naar hybrides overstappen?

Dat is vanzelfsprekend. We zijn in gesprek met de FIA om een oplossing te vinden voor 2022 of 2023. Welke oplossing, dat weten we nog niet. Iedereen heeft zijn mening over de vraag en er is niets beslist. Het doel is een technisch reglement te op te stellen tegen het einde van volgende seizoen en het vanaf 2022 in voege te laten treden.

Bestaat er geen risico dat de kusten zullen de hoogte zullen inschieten?

Daar moeten we voor oppassen, dat is zeker. Alle constructeurs delen dezelfde mening. Het principe zou zijn dat alle constructeurs een gemeenschappelijk hybride systeem gebruiken om de kosten maximaal te beperken. Momenteel zijn er veel voorstellen en ideeën, maar nog geen exacte antwoorden. Ik denk dat het principe in december vastgelegd zal worden.

Bent u te vinden voor een limiet op de budgetten?

Het huidige technische reglement is uitstekend, wat bewezen wordt door het zeer kleine verschil tussen de nieuwe WRC’s, maar het is wel duur. Er moet gedacht worden aan het inperken van de kosten, bijvoorbeeld door het testwerk te beperken. Dat is een voorstel dat wij gedaan hebben, het beperken van de testdagen tot 20 à 25% van de toegelaten testdagen. Dat is belangrijk voor het aantrekken van nieuwe constructeurs. Het zou uitstekend zijn om opnieuw 6 of 7 constructeurs te hebben zoals aan het begin van de jaren 2000. Maar dan moet ieder team een goede piloot vinden, want iedereen moet winnen om de merken aan boord te houden. En dat, dat is moeilijk (lacht).

En wat met de kalender? De FIA en de promotor willen die ontwikkelen.

We zijn te vinden voor een ontwikkeling van het kampioenschap om nieuwe markten op te zoeken die interessant zijn voor constructeurs. Vandaag is er veel sprake van Chili, Japan en een terugkeer naar Afrika, wat een zeer goede zaak zou zijn ook al heeft de rally in Kenia niets meer te maken met de vroegere Safari. Wat het aantal wedstrijden betreft willen de constructeurs er niet meer dan 14, tenzij we een oplossing vinden voor het transport, wat altijd moeilijk ligt. Een tweede winterrally zou ook welkom zijn. Als we bijvoorbeeld in de winter naar Rusland zouden trekken, dat zou mooi zijn.