De laatste Grote Prijs van Nederland vond plaats in 1985. Net als alle andere edities werd er op het circuit van Zandvoort gereden. Niki Lauda was de laatste winnaar van de Nederlandse manche op de kalender, voor McLaren, toen dat team nog garant stond voor succes.

Vandaag dromen onze Noorderburen opnieuw van hun eigen Grote Prijs. Logisch. Met Max Verstappen hebben ze een piloot die hen de komende jaren kan laten dromen – en winnen.

Er lopen momenteel gesprekken tussen Liberty Media, dat de leiding heeft over de F1, en de promotoren van een Grote Prijs van Nederland in Zandvoort

Maar het project krijgt een tegenslag te verwerken: de Nederlandse regering weigert de organisatie van de wedstrijd te subsidiëren. « Past niet in onze sportieve politiek, » en « ook al zou het interessant zijn op mediatiek of economisch niveau, de F1 heeft het niet nodig ». Dat is in het kort wat de Nederlandse regering ervan denkt.

Die argumenten hebben veel weg van het gespreksonderwerp dat ieder jaar opnieuw op tafel ligt na de Grote Prijs van België, wanneer de « factuur » voor de regio Wallonië bekend raakt. Nochtans tonen studies – ongeacht hun oorsprong – telkens aan dat de economische opbrengsten de investering ruim overstijgen. En dan spreken we nog niet over de bijdrage aan het imago die moeilijk in te schatten valt.

Het probleem is uiteraard dat een groot deel van de economische opbrengsten – via de BTW en belastingen – rechtstreeks naar de federale staat vloeit. En federaal om subsidies voor de Grote Prijs vragen (zelfs gedeeltelijk) kan een communautaire en regionale oorlog opleveren…

Kortom, Nederland wil dat de Grand financieel op eigen benen staat en gesteund wordt door privé investeerders. Ze willen dus wel de opbrengsten, maar zonder dat het iets kost…

Maar de Nederlandse F1 liefhebbers moeten niet vrezen. Gezien het enthousiasme rond Max Verstappen in Nederland zou de « privé » financiering van een Grote Prijs niet omogelijk moeten zijn. En als het niet in Zandvoort lukt dan hebben de promotoren van het circuit van Assen al laten weten dat ze de organisatie op zich kunnen nemen. De twee circuits werden al geïnspecteerd en kunnen de F1 ontvangen met een minimum aan aanpassingen.

Foto’s Red Bull Media